Passagiers onderweg naar hun vliegtuig.
Passagiers onderweg naar hun vliegtuig. © REUTERS

Ryanair gedwongen om passagiers te informeren over compensatie

Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft vrijdag passagiers geïnformeerd over hun recht op compensatie na een dreigement van de Britse luchtvaartwaakhond CAA. Volgens de toezichthouder verstrekte de budgetmaatschappij misleidende informatie aan de honderdduizenden klanten die zijn gedupeerd door geschrapte vluchten. Als Ryanair die misstand niet zou rechtzetten, zou de CAA naar de rechter stappen.

De toezichthouder dreigde met juridische stappen nadat Ryanair woensdag nog eens 18 duizend vluchten schrapte vanwege een tekort aan piloten. Eerder had de luchtvaartmaatschappij toegegeven dat het 'een zooitje had gemaakt' van de vakantieroosters van piloten, waardoor het tekort kon ontstaan. Naar schatting 315 duizend mensen zijn gedupeerd.

De CAA zegt dat Ryanair naliet gedupeerde klanten te vertellen dat het hun vluchten zou omboeken bij andere luchtvaartmaatschappijen als er geen geschikte vluchten van Ryanair zelf zouden zijn. Het Britse ITV Nieuws berichtte over een interne memo van Ryanair waarin het personeel van de klantenservice zou zijn geïnstrueerd om alleen vluchten bij andere maatschappijen aan te bieden als die 'niet meer dan drie keer zo duur zouden zijn als de oorspronkelijke ticketprijs van Ryanair'.

'Het werk maakte me kapot'

James Atkinson, voormalig Ryanair-vlieger

Volgens consumentenorganisaties is dat schandalig. 'De wet schrijft voor dat vluchten moeten worden omgeboekt en stelt geen limieten aan de kosten', aldus Alex Neill van consumentenbond Which?. 'Dit laat eens te meer zien hoe belangrijk het is dat de toezichthouder actie onderneemt.'

Nu de internationale luchtvaart weer hard groeit, zoeken steeds meer Ryanair-piloten hun heil elders. Volgens de Ierse pilotenvakbond zijn het afgelopen jaar 700 piloten vertrokken bij de luchtvaartmaatschappij, die meermaals in opspraak raakte omdat ze piloten zou uitpersen.

De verhalen van sommige ex-piloten zijn tamelijk ontluisterend. 'Het werk maakte me kapot', schrijft voormalig Ryanair-vlieger James Atkinson in een opiniestuk in de Britse krant The Guardian. 'Geregeld moest ik op vrije dagen onbetaald afreizen naar vliegvelden waar Ryanair met een pilotentekort kampte. Daar aangekomen moest ik vijf lange dagen achter elkaar vliegen. In de drukke zomerperiode kreeg ik daarna maar drie dagen rust voordat ik opnieuw werd opgeroepen.'

Volgens Atkinson doet de maatschappij niks om de piloten voor hun buitensporige rooster te compenseren. 'Andere mensen kunnen het nauwelijks geloven, maar piloten krijgen tijdens hun werk niet eens een gratis flesje water.'