Geschreven artikelen

  1. Kleren gaan wel vaker van noodzaak naar sier - zo ook de houten schoen

    Kleren gaan wel vaker van noodzaak naar sier - zo ook de houten schoen

    Elk stijlicoon heeft zijn archetypische voorloper. De Gucciklomp van Dakota Johnson stamt uit middeleeuwse modder. Veel mensen zullen actrice Dakota Johnson associëren met weinig kleren. Met spanning en seks, vooral, want haar grootste rol tot nu toe - ruim 400 miljoen euro aan bioscooptickets verkocht - is die van Anastasia Steel in de verfilming van de moderne bouquetroman Fifty Shades of Grey. …
  2. Boateng leerde van een verfoeide noodzaak zijn pauwenveren te maken

    Boateng leerde van een verfoeide noodzaak zijn pauwenveren te maken

    Elk stijlicoon heeft zijn archetypische voorlopers. Jérôme Boateng maakt van zijn schaamte op 19de-eeuwse wijze zijn trots. Napoleon Bonaparte Froissart houdt niet van brillen. IJdel als zijn naamgenoot de keizer, laat de 22-jarige zich niet door zijn slechte zicht dwingen zoiets onzinnigs te dragen. 'Jeugdig en knap als ik ben, heb ik daar een natuurlijke afkeer van.' Van brillen dus, door hem om …
  3. Julianne Moore straalt adellijke vrouwelijkheid uit met tijdloze veren

    Julianne Moore straalt adellijke vrouwelijkheid uit met tijdloze veren

    Elk stijlicoon heeft zijn archetypische voorlopers. De veren van actrice Julianne Moore zijn werkelijk van alle tijden. Natuurlijk heeft het alles te maken met dromen. De droom dat je vliegt en je met je schouders naar links of rechts stuurt, of een duik maakt. Veren maken een vrouw licht. Als ze loopt met veren aan haar jurk, walmt en zwiert zo'n rok in een soort vertraagde nabeweging achter haar …
  4. Deze mouwen maken Iman krachtig, glamoureus en vooral: in perfecte beheersing

    Deze mouwen maken Iman krachtig, glamoureus en vooral: in perfecte beheersing

    Elk stijlicoon heeft zijn archetypische voorlopers. Die van zakenvrouw Iman komen uit een ver en minder ver verleden. Een van de neteligste vaardigheden die de vrouw moet zien te ontwikkelen in haar leven is het in balans houden van de perfide combinatie van uitgesprokenheid en beheersing. Maak jezelf zichtbaar, maar niet te zichtbaar: te veel aandacht opeisen kan sociale zelfmoord zijn. Maak jeze …
Meer

Over Wieteke van Zeil

Redacteur kunst en cultuur, en kunsthistoricus. Schrijft over oude meesters en moderne mores, en zoekt af en toe culturele context bij het nieuws. Maakt wekelijks een column bij een kunstdetail, in de rubriek Oog voor Detail in Sir Edmund. En zet meer details (bijna) dagelijks op het blog www.detailsofart.com.

Deel Wieteke van Zeil