Geschreven artikelen

  1. Dansvoorstelling over angst en controle moet taboe op geestesziekten doorbreken

    Dansvoorstelling over angst en controle moet taboe op geestesziekten doorbreken

    'Ik wil meer aandacht genereren voor geestesziekten, met name onder jongeren', verklaart regisseur Lara Wakelkamp haar initiatief om in samenwerking met danscollectief ISH een voorstelling te maken over dwangstoornissen. Eerder maakte ze met choreograaf en artistiek leider Marco Gerris al een succesvolle jeugdvoorstelling over wat er in je hoofd gebeurt bij een psychose. De werking van de menselij …
  2. De positieve benadering van de dood in Happily Ever After voelt een beetje wonderlijk en geforceerd

    De positieve benadering van de dood in Happily Ever After voelt een beetje wonderlijk en geforceerd

    Met wat meer contrast was Happily Ever After net iets spannender geweest. Choreograaf Jasper van Luijk maakt zijn eerste jeugdproductie en toont lef. De dansvoorstelling Happily Ever After schetst de dood als een mooi en zacht iets. Niets om bang voor te zijn. Misschien denken de 8-plussers in de zaal zelfs wel: tof, die dood, dat wil ik ook! Gevoelens van angst, verdriet en boosheid passeren de r …
  3. Van Leth als pleitbezorger van de verhalende choreografie met de klassieker Carmen

    Van Leth als pleitbezorger van de verhalende choreografie met de klassieker Carmen

    Van Leth maakt van Carmen een tegendraads dansstuk, wat betekent dat je het gewoon kunt vólgen. 'Dans die iets wil vertellen, moet helder zijn. Niet van die vage concepten. Ik wil me als toeschouwer niet dom voelen.' Daar gaat ze, in hoge lifts, van hand tot hand. Al die mannen willen haar graag vasthouden, maar zij wil dóór. 'Hoppa, hai! En, nee! Hoppa hai!' Terwijl choreograaf Lonneke van Leth d …
  4. Nieuwe lichting van talentgroep Poetic Disasters Club maakt nieuwsgierig

    Nieuwe lichting van talentgroep Poetic Disasters Club maakt nieuwsgierig

    De lichten langs het donkere pad die ons naar de achterkant van het Amsterdamse Bostheater hebben geleid, naar een tribune voor een hoge stenen trap, blijven tijdens Self-Accusation branden. Dansers komen erlangs op, uit een vreemde, geheimzinnige verte, waarin ze ook weer verdwijnen. De aarde voor de trap is hun dansvloer, evenals de trap zelf, waar zanger en performer Andy Smart zich gloedvol va …
  5. Het is een dynamisch en speels idee, maar soms lijken de dansers zelf de inhoud ook niet te begrijpen

    Het is een dynamisch en speels idee, maar soms lijken de dansers zelf de inhoud ook niet te begrijpen

    Bij sommige stukken krijg je het gevoel dat de dansers de inhoud niet begrijpen. Ze hebben er geen greep op. De Algerijnse Nacera Belaza overtreft iedereen met haar minimalistische Humain. Zeven choreografen die ieder rond de zeven minuten werk mogen maken, voor maximaal zeven dansers. Met het dansmanifest De 7 noodzakelijkheden van hun artistiek leiders als richtingaanwijzer: dat is het basisidee …
Meer

Over Mirjam van der Linden

Dansjournalist en theaterwetenschapper. Schrijft sinds 1999 voor de Volkskrant over dans. Runt daarnaast haar eigen toko www.totaalonline.com, voor beleidsteksten en trainingen op het gebied van communicatie. Haar persoonlijke danscarriere bleef beperkt tot een optreden als sneeuwvlok. Reizen gaat haar beter af.

Deel Mirjam van der Linden