Geschreven artikelen

  1. Stoere, krachtige bewegingen en geschiedenislessen in Nachthexen 1: Jeanne

    Stoere, krachtige bewegingen en geschiedenislessen in Nachthexen 1: Jeanne

    De geschiedenissen van Jeanne d'Arc en Russische bommenwerpsters wordt subtiel vervlochten tot een pakkend geheel. De vloer is aan vijf danseressen met meisjesachtig lange haren en stoere, krachtige bewegingen. 'Ik verklaar. Dat ik beter had moeten weten. Dat ik niet weet wie ik ben. Dat ik geen heks ben. Dat ik geen man ben. Sorry. Geen sorry.' Op een hamerende livebeat schreeuwt actrice Hanne St …
  2. Poespas van Tabula rasa camoufleert een gebrek aan choreografische zeggingskracht

    Poespas van Tabula rasa camoufleert een gebrek aan choreografische zeggingskracht

    Publiekslieveling Isabelle Beernaert mist nog altijd subtiliteit in haar nieuwe dansvoorstelling. De poespas camoufleert een gebrek aan choreografische zeggingskracht. Je krijgt meteen zin om je koffer te pakken. Overweldigende beelden van zeeën, bergen en canyons trekken bij aanvang van Tabula rasa in toneelbrede projecties voorbij. Choreograaf Isabelle Beernaert, die haar theatercarrière te dank …
  3. De stoel is een leuke rode draad bij Introdans, maar speelt een teleurstellende rol

    De stoel is een leuke rode draad bij Introdans, maar speelt een teleurstellende rol

    In de vier stukken van Introdans speelt de stoel een belangrijke rol, maar het resultaat is wat teleurstellend. De berg stoelen met dansers die een man overrompelt, is al beter in Whim, fractured fairytale. Stoelen zijn geliefd in de dans. Pina Bausch, Ohad Naharin, Hans van Manen: welke choreograaf heeft ze eigenlijk niet als danspartner ingezet? Achter de haperende titel So you think you can Sto …
  4. In Tetris mon amour is het computerspel de metafoor voor grotere thema's des levens

    In Tetris mon amour is het computerspel de metafoor voor grotere thema's des levens

    Roni Haver creëert een dynamisch universum als in een verslavend computerspelletje. Tetris is in deze voorstelling de metafoor voor grotere thema's des levens. Games zijn populair onder choreografen. Al in 1998 liet Krisztina de Châtel zich voor Lara inspireren door Tomb Raider. Erik Kaiel maakte in 2011 Tetris, een acrobatische interpretatie van het klassieke computerspelletje waarbij verschillen …
  5. Dansvoorstelling over angst en controle moet taboe op geestesziekten doorbreken

    Dansvoorstelling over angst en controle moet taboe op geestesziekten doorbreken

    'Ik wil meer aandacht genereren voor geestesziekten, met name onder jongeren', verklaart regisseur Lara Wakelkamp haar initiatief om in samenwerking met danscollectief ISH een voorstelling te maken over dwangstoornissen. Eerder maakte ze met choreograaf en artistiek leider Marco Gerris al een succesvolle jeugdvoorstelling over wat er in je hoofd gebeurt bij een psychose. De werking van de menselij …
  6. De positieve benadering van de dood in Happily Ever After voelt een beetje wonderlijk en geforceerd

    De positieve benadering van de dood in Happily Ever After voelt een beetje wonderlijk en geforceerd

    Met wat meer contrast was Happily Ever After net iets spannender geweest. Choreograaf Jasper van Luijk maakt zijn eerste jeugdproductie en toont lef. De dansvoorstelling Happily Ever After schetst de dood als een mooi en zacht iets. Niets om bang voor te zijn. Misschien denken de 8-plussers in de zaal zelfs wel: tof, die dood, dat wil ik ook! Gevoelens van angst, verdriet en boosheid passeren de r …
  7. Van Leth als pleitbezorger van de verhalende choreografie met de klassieker Carmen

    Van Leth als pleitbezorger van de verhalende choreografie met de klassieker Carmen

    Van Leth maakt van Carmen een tegendraads dansstuk, wat betekent dat je het gewoon kunt vólgen. 'Dans die iets wil vertellen, moet helder zijn. Niet van die vage concepten. Ik wil me als toeschouwer niet dom voelen.' Daar gaat ze, in hoge lifts, van hand tot hand. Al die mannen willen haar graag vasthouden, maar zij wil dóór. 'Hoppa, hai! En, nee! Hoppa hai!' Terwijl choreograaf Lonneke van Leth d …
Meer

Over Mirjam van der Linden

Dansjournalist en theaterwetenschapper. Schrijft sinds 1999 voor de Volkskrant over dans. Runt daarnaast haar eigen toko www.totaalonline.com, voor beleidsteksten en trainingen op het gebied van communicatie. Haar persoonlijke danscarriere bleef beperkt tot een optreden als sneeuwvlok. Reizen gaat haar beter af.

Deel Mirjam van der Linden