Geschreven artikelen

  1. Tabaksfabrikant krijgt boetes voor afspraken met Nederlandse studentenverenigingen

    Tabaksfabrikant krijgt boetes voor afspraken met Nederlandse studentenverenigingen

    De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft de afgelopen maanden negen boetes opgelegd aan tabaksfabrikant Japan Tobacco Industries (JTI), die exclusieve afspraken maakte met Nederlandse studentenverenigingen. JTI, producent van onder meer de merken Camel en Winston, sponsorde de verenigingen en overtrad daarmee de reclamewetgeving voor tabaksproducten.Bron: vkBijschrift De boetes die …
  2. Rookruimten in horeca moeten dicht. Hoe zat het ook alweer met het antirookbeleid?

    Rookruimten in horeca moeten dicht. Hoe zat het ook alweer met het antirookbeleid?

    Het kabinet volgt het vonnis van het Haagse Gerechtshof en wil dat de rookruimten in de horeca binnen twee jaar sluiten. Tegelijkertijd gaat de staat in beroep tegen het vonnis. Verwarrend, maar dat is het antirookbeleid al sinds het begin ervan in 2004. Hoe zat het ook weer? In dat jaar werd in de Tabakswet vastgelegd dat werknemers recht hebben op een rookvrije werkomgeving. Dat was in zekere zi …
  3. Een analyse van de gemeenteraadsverkiezingen: de gedetailleerde uitslagen per postcodegebied

    Een analyse van de gemeenteraadsverkiezingen: de gedetailleerde uitslagen per postcodegebied

    Nu de officiële uitslagen van de verkiezingen ook op wijkniveau bekend worden, zijn trends zichtbaar. Zoals: de vinexwijk toont zich juist niet eenvormig. Waar wonen de 'boze witte mannen', alias PVV-stemmers, in de grote stad? En waar de stedelingen met een migratieachtergrond, alias Denk-stemmers? Klopt het dat de VVD-stemmer vaak naast de D66-stemmer woont? En hebben de GroenLinks-stemmers zich …
  4. Inspectiedienst blijft overtredingen Schiphol voorlopig gedogen: 'Nieuwe handhaving leidt tot minder overlast'

    Inspectiedienst blijft overtredingen Schiphol voorlopig gedogen: 'Nieuwe handhaving leidt tot minder overlast'

    Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel (NHHS) dat de geluidsoverlast door vliegverkeer bij Schiphol binnen de perken moet houden gaat voor omwonenden tot veel minder hinder leiden. Dat betoogde de Inspectiedienst voor de Leefbaarheid en Transport (ILT) dinsdag voor de bestuursrechter in Amsterdam. Hoewel er de laatste jaren, ook naar de maatstaven van het nieuwe stelsel, veel overschrijdingen va …
  5. Geluidscontroles vliegverkeer Schiphol zijn wassen neus: overtredingen worden zelden of nooit bestraft

    Geluidscontroles vliegverkeer Schiphol zijn wassen neus: overtredingen worden zelden of nooit bestraft

    De controle op de geluidshinder die het vliegverkeer van en naar Schiphol veroorzaakt faalt in alle opzichten. De inspectiedienst die afspraken over geluidslimieten moet controleren geeft zelf toe dat er bij overtredingen niet wordt opgetreden. Ook is duidelijk dat een nieuw normen- en handhavingsstelsel (NHHS), dat in de praktijk al wordt toegepast maar waarvoor nog geen wettelijke basis bestaat, …
  6. 'Falend toezicht' op Schiphol onder vuur: deskundigen en politici vinden dat gedogen geluidsovertredingen moet stoppen

    'Falend toezicht' op Schiphol onder vuur: deskundigen en politici vinden dat gedogen geluidsovertredingen moet stoppen

    De kritiek op het niet optreden tegen schendingen van afspraken over de geluidsgrenzen van Schiphol zwelt aan. De rechtspositie van omwonenden wordt aangetast nu vaststaat dat de geluidslimieten al jarenlang op meerdere plekken worden overtreden en de toezichthouder van het Rijk daar niets tegen doet. Dat betogen een aantal juridische deskundigen en oppositiepartijen in de Tweede Kamer in een uitz …
  7. Van spoorlopers tot sneeuwvlokken: ProRail krijgt er altijd de schuld van

    Van spoorlopers tot sneeuwvlokken: ProRail krijgt er altijd de schuld van

    Een verdacht plastic tasje op Rotterdam Centraal ontregelt deze week het treinverkeer. In de meld- en controlekamer van ProRail weten ze al wie weer de schuld krijgt. Een van de beste plekken om de beweerde Nederlandse klaagcultuur in het wild te bestuderen, is uiteraard het stationsperron. 'Godsamme, wat een prutsers!' klinkt het op station Amsterdam Zuid wanneer daar het omroepbericht doorkomt d …
  8. Kunstenaar Rob Scholte weigert na rechterlijk uitzettingsbevel zijn museum te verlaten: 'Laat de ME maar komen'

    Kunstenaar Rob Scholte weigert na rechterlijk uitzettingsbevel zijn museum te verlaten: 'Laat de ME maar komen'

    De naamgever van het Rob Scholte Museum moet dat museum in het hart van Den Helder - tevens woonruimte en atelier - binnen dertig dagen verlaten, maar de kunstenaar zelf peinst er niet over gehoor te geven aan die rechterlijke oekaze. 'Laat de ME maar komen', daagt de aan een rolstoel gekluisterde Scholte de Helderse burgemeester Koen Schuiling (VVD) uit. In tien jaar tijd is de verhouding tussen …
  9. Wirwar van gemeentelijke milieuzones groeit: automobilist kan Maastricht straks alleen nog met milieusticker in

    Wirwar van gemeentelijke milieuzones groeit: automobilist kan Maastricht straks alleen nog met milieusticker in

    Net als in veel Duitse steden kunnen automobilisten straks het centrum van Maastricht alleen nog maar in met een milieusticker. Een nieuwe maatregel in de gemeentelijke wedloop in de strijd voor betere luchtkwaliteit. Aan de wirwar van gemeentelijke milieuzones om vervuilende vrachtwagens, personenauto's dan wel brommers en scooters te weren, voegt Maastricht een nieuwe toe. Vanavond geeft de geme …
  10. Gerechtshof: Automobilisten mogen hun mobiel tijdens het rijden wel aanraken, maar niet vasthouden

    Gerechtshof: Automobilisten mogen hun mobiel tijdens het rijden wel aanraken, maar niet vasthouden

    Automobilisten mogen tijdens het rijden hun mobieltje aanraken als die in een aan het dashboard bevestigde telefoonhouder zit. Het vasthouden van een mobieltje tijdens autorijden staat niet gelijk aan het aanraken van een telefoon in een houder en is wél strafbaar, zo heeft het gerechtshof in Leeuwarden woensdag bepaald. Het hof kwam tot die uitspraak in een zaak waarin een automobilist in Sneek d …
  11. Waarom blijven de landelijke politieke kopstukken de campagne domineren?

    Waarom blijven de landelijke politieke kopstukken de campagne domineren?

    In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen duiken ze overal op: de Haagse prominenten. Hoeveel effect heeft dat op het lokale stemgedrag? Klagen over de bemoeienis van Haagse politieke kopstukken bij de gemeenteraadsverkiezingen is een vierjaarlijks ritueel. Toch is de vraag gewettigd: wie zit er te wachten op weer zo'n lijsttrekkersdebat aan de vooravond van de verkiezingen? Op de flyerende …
  12. Legt het OM de bal in de strijd tegen het roken terug bij de overheid?

    Legt het OM de bal in de strijd tegen het roken terug bij de overheid?

    Kan de overheid passief blijven nu het Openbaar Ministerie (OM) de tabaksindustrie niet vervolgt, omdat dit bij de 'huidige wet- en regelgeving strafrechtelijk kansloos' is? Volgens juristen, de organisaties uit de gezondheidssector die zich aansloten bij de aangifte van advocaat Ficq en ook het OM zelf valt de afwijzing van het OM op te vatten als een oproep aan de overheid om juist die huidige w …
  13. Met uitstel van opening is het laatste woord over Lelystad Airport nog láng niet gezegd

    Met uitstel van opening is het laatste woord over Lelystad Airport nog láng niet gezegd

    Uren voordat minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, luchtvaart) woensdag officieel bekend maakte dat Lelystad Airport minstens een jaar later opengaat dan gepland, stuurde ChristenUnie-Kamerlid en coalitiegenoot Eppo Bruins al een ferme steunbetuiging de wereld in. Van Nieuwenhuizen, zo schreef Bruins drie uur voordat de persconferentie van de minister begon, maakt 'de enige juiste keuze'. Mede doo …
Meer

Over Marcel van Lieshout

Marcel van Lieshout (1957, Den Haag) werkt sinds 1979 voor de Volkskrant. Schrijft nu als economieredacteur voornamelijk over vervoer en infrastructuur. Favoriet vervoermiddel: fiets. Hoopt op invoering Wet Belverbod Treinpassagier. Zwierf zelf als een Cityhopper over de redactie. Van Haagse redactie naar Verslaggeverij, door naar Media op weg naar Sport om via Utrecht en wederom Verslaggeverij bij Economie te landen.