Geschreven artikelen

  1. Lost in the Greenhouse is veel meer dan een eenvoudige lovestory tussen een Pool en een Friezin

    Lost in the Greenhouse is veel meer dan een eenvoudige lovestory tussen een Pool en een Friezin

    'Pool dood in sloot'. Zo maar een klein bericht in de krant. In december 2013 wordt in een sloot bij Franeker het lichaam gevonden van de 23-jarige Pool Wojtek Abramek. Bij een tankstation van Texaco was hij sigaretten gaan kopen en daarna in die sloot verdronken. Een paar dagen later gaat hij in een kist terug naar zijn geboorteland, waar zijn moeder en zusje hem opwachten. Zijn vrienden en colle …
  2. Actrice Shireen Strooker (1935-2018): eigengereide en expressieve vernieuwer

    Actrice Shireen Strooker (1935-2018): eigengereide en expressieve vernieuwer

    Actrice Shireen Strooker is op 82-jarige leeftijd overleden in haar woonplaats Midden-Beemster. Zij is vooral bekend van haar grote rol in het Werkteater, het collectief dat de toneelwereld vernieuwde. Haar familie heeft haar overlijden donderdag bekend gemaakt. Strooker leed al enige tijd aan een ernstige vorm van Alzheimer, een ziekte die in 2011 bij haar werd vastgesteld. Strooker was naast act …
  3. Anniek Pheifer maakt een echt wraakstuk van Oresteia met furieus toneelspel in een visueel uitdagende theaterstuk

    Anniek Pheifer maakt een echt wraakstuk van Oresteia met furieus toneelspel in een visueel uitdagende theaterstuk

    Op een enorme gele golfplaat klimmen de spelers voortdurend op en af. Hoe bepalend kan het decor van een theatervoorstelling zijn? Moet het dienstbaar zijn aan de acteurs, of zijn de acteurs dienstbaar aan de vormgeving? In De Oresteia van de Griekse schrijver Aischylos - de nieuwe voorstelling van Theu Boermans bij Het Nationale Theater - is het decor van zijn vaste ontwerper Bernhard Hammer alle …
  4. Orfeo is een mix van brutale dramaturgie, langdradig teksttoneel en soms opwindende muzikale vondsten

    Orfeo is een mix van brutale dramaturgie, langdradig teksttoneel en soms opwindende muzikale vondsten

    Er wordt wonderschoon in nieuwe arrangementen gespeeld en gezongen, maar de makers nemen ook op het irritante af een loopje met het verhaal. Eerst wordt een doos eieren op het podium kapot gegooid. Later wordt de toneelvloer gedweild, zodat de scène in de Styx verbeeld kan worden. De god Pan loopt wijdbeens, in onderbroek door de voorstelling die geregeld door een dweilorkest en een Nikkelen Nelis …
  5. Michiel van Erp gaat toneelversie van Brouwers' roman Het Hout regisseren voor Internationaal Theater Amsterdam

    Michiel van Erp gaat toneelversie van Brouwers' roman Het Hout regisseren voor Internationaal Theater Amsterdam

    De succesvolle roman Het Hout van Jeroen Brouwers uit 2014 wordt komend seizoen in het theater uitgebracht door Internationaal Theater Amsterdam (voorheen Toneelgroep Amsterdam en Stadsschouwburg Amsterdam). De regie is in handen van documentairemaker Michiel van Erp, bewerker van de roman is Jibbe Willems. Het Hout gaat over misstanden en misbruik in een Zuid-Limburgs klooster in de jaren vijftig …
  6. Niet zozeer het theater, maar het gebouw en de dwaaltocht erdoorheen maken In between time interessant

    Niet zozeer het theater, maar het gebouw en de dwaaltocht erdoorheen maken In between time interessant

    Hoe geestdodend wachten is, voel je zelf bij In between time in het Bijlmertheater. Vooral de muziek verbindt de vijf voorstellingen met en over vluchtelingen. De tussentijd. Zo wordt de periode genoemd waarin vluchtelingen werden opgevangen in de voormalige Bijlmerbajes in Amsterdam voordat ze te horen kregen of ze in Nederland mochten blijven. In die voormalige gevangenis, bestaande uit zes witt …
  7. Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en kijk niet over je schouder of je meisje wel volgt

    Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en kijk niet over je schouder of je meisje wel volgt

    De mythe van Orpheus is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor kunstenaars. De zanger, dichter en halfgod ging de onderwereld in om al zingend zijn door een adder gedode geliefde Eurydice terug te halen. Er was één voorwaarde voor Eurydices terugkeer: ­Orpheus mocht niet naar haar achteromkijken. Hij deed het toch, waarna Eurydice opnieuw in de onderwereld verdween. Het verhaal keert deze ma …
Meer

Over Hein Janssen

Schrijft over theater ¿ van zwaar gesubsidieerd tot uiterst toegankelijk, en alles daartussen. Voorkeur voor oudere actrices en jongere acteurs, en andersom, en alles daartussen. Doet op verzoek ook voor- en nagesprekken over theater. Eén keer per jaar gastdocent Rijksuniversiteit Groningen.

Deel Hein Janssen