Geschreven artikelen

  1. Het Rotterdamse Lewsberg laat de gitaren zo rammelen dat je zou willen dat er nooit een eind aan komt

    Het Rotterdamse Lewsberg laat de gitaren zo rammelen dat je zou willen dat er nooit een eind aan komt

    Heerlijk meanderende gitaarloopjes, praatzingen zoals Lou Reed en pakkende liedjes. Het albumdebuut van Lewsberg dringt sluipend binnen. Na een cassette en een single heeft het Rotterdamse Lewsberg nu, op even ambachtelijk lp-formaat, zijn albumdebuut gemaakt. De band is vernoemd naar de schrijver Robert Loesberg (hij publiceerde in 1974 de roman Enige Defecten). Het is niet de enige referentie na …
  2. Shabaka Hutchings klinkt hard, opzwepend en toch luchtig op jazzfestival Transition

    Shabaka Hutchings klinkt hard, opzwepend en toch luchtig op jazzfestival Transition

    Ook de derde editie van jazzfestival Transition in Utrecht is geslaagd, maar biedt minder avontuur. De eerste twee edities van het Utrechtse jazzfestival Transition waren met ruim vierduizend bezoekers zo succesvol, dat de organisatie (TivoliVredenburg in samenwerking met North Sea Jazz) het dit jaar zonder grote publiekstrekkers aandurfde. Vorig jaar stonden trompettisten als Ibrahim Maalouf of B …
  3. Cecil Taylor (1929-2018), de freejazzpionier die kuilen groef in de piano

    Cecil Taylor (1929-2018), de freejazzpionier die kuilen groef in de piano

    Cecil Taylor, de vrijdag op 89-jarige leeftijd overleden Amerikaanse pianist, behoort tot de Grote Vier van de freejazz, de stormachtige jazzvariant die in de jaren zestig in Amerika gestalte kreeg. Naast de saxofonisten Ornette Coleman, Albert Ayler en John Coltrane was het Taylor die jazz een nieuwe, niet door iedere liefhebber gewaardeerde richting opduwde - een waarin improvisatie centraal sto …
  4. Voor wie eenmaal is begonnen aan deze luistertrip, is er geen weg meer terug

    Voor wie eenmaal is begonnen aan deze luistertrip, is er geen weg meer terug

    Nee, het betreft hier geen herschepping van het electrosoul-meesterwerk van Sly & The Family Stone uit 1971. Yo La Tengo, het al sinds de jaren tachtig actieve indie-trio uit Newark, heeft zich net als Sly Stone destijds wel degelijk door de donkere tijden laten inspireren, maar alles klinkt zo ingetogen, verstild zelfs, dat de titel There's A Riot Going On de ironie voorbij lijkt. Waar is die 're …
  5. Misschien wel het beste, en zeker het meest feestelijke album dat Ronnie Flex uitbracht

    Misschien wel het beste, en zeker het meest feestelijke album dat Ronnie Flex uitbracht

    Hij had het vorig jaar na het verschijnen van zijn album Rémi al aangekondigd. Zijn volgende release zou een zogeheten trap-mixtape worden. Verwijzend naar de harde, rauwe productiestijl uit het zuiden van de Verenigde Staten, bedoelde de populairste rapper van Nederland dat hij met een meer op de dansvloer gerichte, harde feestplaat zou komen. Eerst zou het een EP (maxi-single) zijn maar afgelope …
  6. De nummers van Merrill Garbus' Tune-Yards vallen steeds als een puzzel in elkaar

    De nummers van Merrill Garbus' Tune-Yards vallen steeds als een puzzel in elkaar

    Met Coast to Coast bereikt Merrill Garbus een hoogtepunt in een buitengewoon geconcentreerd concert. Boeiend om te zien hoe de nummers tot stand komen. Alles valt steeds als een puzzel in elkaar. Op het vierde album I Can Feel You Creep into My Private Life klinkt het Amerikaanse Tune-Yards zwaarmoediger dan we gewend zijn. Euforische, met Afrikaanse percussie opgesierde dansmomentjes zoals op ­Wa …
  7. Paradiso 50 jaar laat zien: de beste optredens boden de bezoekers een blik in het paradijs

    Paradiso 50 jaar laat zien: de beste optredens boden de bezoekers een blik in het paradijs

    Hester Carvalho verzamelde de getuigenissen van muziekliefhebbers die aanwezig waren bij de beste concerten in Paradiso van de afgelopen vijftig jaar. Vijfentwintig jaar geleden, bij het zilveren jubileum van de Amsterdamse popzaal Paradiso, schreef muziekhistoricus Lutgard Mutsaers het boek 25 jaar Paradiso. Het was een overzichtelijke geschiedenis van de zaal die nog altijd, ook internationaal, …
  8. Bijna niets klinkt zo mooi als de stilte tussen twee nummers in een stampvol Paradiso

    Bijna niets klinkt zo mooi als de stilte tussen twee nummers in een stampvol Paradiso

    Volkskrantpoprecensent Gijsbert Kamer komt nu al tientallen jaren in Paradiso. Zijn jonge jaren en zijn arbeidzame leven zijn met de plek vergroeid. Te midden van al die optredens en avonden doemen er een paar op die een onuitwisbare indruk op hem maakten. Honderden, nee duizenden keren ben ik het trapje van Paradiso opgelopen. Langs de portiers, de hal in. Altijd hing die aangename spanning in de …
  9. Niet Gregory Porter zelf, maar het Metropole Orkest overtuigde het meest in Carré

    Niet Gregory Porter zelf, maar het Metropole Orkest overtuigde het meest in Carré

    Gregory Porter kan aardig croonen, maar komt pas in het tweede bedrijf op dreef. In de wonderschone akoestiek van Carré overtuigt vooral het uitgebalanceerde orkest. De belangstelling voor het concert dat Gregory Porter maandag in Carré in Amsterdam gaf, was zo groot dat er al snel een tweede en derde datum aan moesten worden toegevoegd. Vermoedelijk was de jazzvocalist met de donkere stem populai …
  10. Het gaat goed met jazz in Nederland: een even afwisselend als avontuurlijk programma op Jazzfest Amsterdam

    Het gaat goed met jazz in Nederland: een even afwisselend als avontuurlijk programma op Jazzfest Amsterdam

    Dat jazz bloeit in Nederland was te zien op de zevende, uitverkochte editie van Jazzfest Amsterdam. Achthonderd bezoekers kregen een mooie staalkaart van wat er hier te lande zoal aan jazz en geïmproviseerde muziek gespeeld wordt. Het gaat goed met de jazz in Nederland. Niet alleen is de variatie in het aanbod steeds groter, ook het ­publiek verjongt zich. Een tendens die door een paar Amsterdamse …
Meer

Over Gijsbert Kamer

Popmedewerker van de Volkskrant sinds eind 1992. Doe er ook graag wat jazz bij. Zelf nooit enige muzikale ambities gekoesterd, want vanaf mijn achtste te druk met het bewonderen. Blij dat ik Frank Zappa, Miles Davis en The Smiths nog heb zien optreden, balen dat ik Captain Beefheart , Frank Sinatra en Joy Division gemist heb.

Deel Gijsbert Kamer