Geschreven artikelen

  1. Een fascinerend drieluik, met ensembles die als puzzelstukjes in elkaar passen

    Een fascinerend drieluik, met ensembles die als puzzelstukjes in elkaar passen

    Het werk van de Zweeds-Nederlandse componist Klas Torstensson verdient het vaker gehoord en gezien te worden. Tussen schurende klanken en conflicten in liggen momenten van pure schoonheid. Van welke internationaal gevierde Nederlandse componist heeft hier te lande vorig jaar geen noot geklonken en het jaar daarvoor slechts één kort stuk? Akkoord, Klas Torstensson is dan wel geboren in Zweden, maar …
  2. Van de Putte brengt, middels Pessoa, een ode aan de onvolmaaktheid van de mens

    Van de Putte brengt, middels Pessoa, een ode aan de onvolmaaktheid van de mens

    'Wij waggelen door de wereld', luidt de letterlijke vertaling van de titel Bamboleamos no mondo, een vierdelige cyclus op teksten van de Portugese dichter Fernando Pessoa, waaraan componist Jan van de Putte (1959) tien jaar heeft gewerkt. Het is een dappere daad van Etcetera om dit tweeenhalf uur durende werk op cd uit te brengen, want deze muziek vergt een actieve luisterhouding, zoals dat heet. …
  3. Deze uitvoering van I Solisti is exemplarisch en heeft een hoog-energetische waarde

    Deze uitvoering van I Solisti is exemplarisch en heeft een hoog-energetische waarde

    Louis Andriessens De Staat, uit 1976, is ook bij het Vlaamse I Solisti een blaffende, pulserende, onstuitbare belevenis. Andriessen combineerde mooi met Kagels Der Tribun, op tekst van Dimitri Verhulst. In optocht trekt de fanfare door de zaal, voorop acteur Jan Decleir met een rode Tommy Cooperfez op het magnifieke hoofd. Eenmaal op het podium zwijgt de muziek en stort de voorman zich in een orat …
  4. Basklarinettist Harry Sparnaay is niet meer, maar zijn nalatenschap zal nog lang doorklinken

    Basklarinettist Harry Sparnaay is niet meer, maar zijn nalatenschap zal nog lang doorklinken

    Op 10 april 1972 blies Harry Sparnaay zichzelf de muziekgeschiedenis in, door in de Rotterdamse Doelen de eerste prijs te behalen in het Gaudeamus Vertolkersconcours. Hij zette daarmee niet alleen zichzelf, maar ook zijn instrument, de basklarinet, op de kaart. Een van de stukken die hij toen speelde was 'Atem' van Mauricio Kagel, waarbij de muzikant op het laatst voor dood op het podium ligt. Maa …
  5. Het is te hopen dat er meer piccolospelers warmlopen voor het werk, want dat verdient het

    Het is te hopen dat er meer piccolospelers warmlopen voor het werk, want dat verdient het

    Vanuit een onschuldig begin, dromerig, loom bijna, voerde dirigent Stéphane Denève het Concertgebouwpubliek woensdag mee naar elkaar overspoelende klankmassa's. Er gaapte een forse kloof tussen de muzieksprookjes van Ravels Ma mère l'Oye en de meer dan massieve Tweede Symfonie van de Fin Sibelius. Maar die werd effectief overbrugd door het nieuwe werk van Erkki-Sven Tüür, een piccoloconcert dat de …
  6. De onzekerheid van Spiegelpaleis heeft als keerzijde een ontwapenende openhartigheid

    De onzekerheid van Spiegelpaleis heeft als keerzijde een ontwapenende openhartigheid

    Intrigerende muzikale reis van componist Klaas de Vries, met Schuberts Octet als ijkpunt. Vooral de eerste delen van de cyclus zijn heel afwisselend. Het verlangen naar schoonheid en de weemoed om het onbereikbare, daarover moest het gaan in Spiegelpaleis, een groot, anderhalf uur durend werk waarin componist Klaas de Vries Schuberts Octet als ijkpunt heeft gekozen. Het bleek dinsdag in de Rotterd …
  7. Momotenko's nieuwe werk is een waardig tegenstuk van Rachmaninovs Vespers

    Momotenko's nieuwe werk is een waardig tegenstuk van Rachmaninovs Vespers

    Momotenko's muziek ontvouwt zich rustig maar gevarieerd en bereikt tweemaal een vlammend kookpunt. En zodra er versnippering dreigt, bezorgen bronzen bassen en dirigent Klara een vredig einde. Als zestig zangers tegelijk hun stem laten horen, blijft dat imposant en al helemaal in de sonore, vaak achtstemmige akkoorden die Sergej Rachmaninov toepaste in zijn Vespers, een werk doortrokken van de kla …
Meer

Over Frits van der Waa

Frits van der Waa (1954) heeft muziekwetenschap gestudeerd en schrijft sinds 1984 in de Volkskrant, voornamelijk over klassieke muziek, maar af en toe ook over andere onderwerpen waarvan hij iets afweet. Naast zijn journalistieke werk is hij actief als vertaler.