Geschreven artikelen

  1. Schönberg kan zich geen betere pleitbezorgers wensen dan het trio Zimmermann

    Schönberg kan zich geen betere pleitbezorgers wensen dan het trio Zimmermann

    Zelfs in zijn wilde jaren was Paul Hindemith eigenlijk al de cerebrale componist die later een Unterweisung im Tonsatz zou pennen. Het is te horen in zijn twee strijktrio's. Vooral het eerste, uit 1924, bevat dwarse muziek, vol tegendraadse klanken, maar evengoed een academische, zij het behoorlijk nerveuze fuga. In rustige delen boeit het lijnenspel. In nummer twee, dat hij negen jaar later schre …
  2. Gezongen versie van Kunst der Fuge biedt een uniek perspectief op Bachs zwanenzang

    Gezongen versie van Kunst der Fuge biedt een uniek perspectief op Bachs zwanenzang

    De gezongen versie van Kunst der Fuge biedt een uniek perspectief op Bachs zwanenzang. Fascinerend om te horen hoe Bach het thema op zijn kop zet, versiert, uitrekt en combineert. Waarom een vocale versie van Bachs Die Kunst der Fuge? Met hun uitvoering geven Holland Baroque en het Gesualdo Consort het klinkende antwoord: omdat het een uniek perspectief biedt op het werk dat algemeen als Bachs zwa …
  3. Zes jonge zangers brengen emoties laatste opera Mozart  met gloed tot klinken

    Zes jonge zangers brengen emoties laatste opera Mozart met gloed tot klinken

    In deze semi-scenische uitvoering zitten de vocalisten helemaal in hun rol, en het orkest zet alles luister bij met stralende strijkers. Regisseur Jeroen Lopes Cardozo weet met simpele middelen ook de koorscènes in de Mozartopera suggestief vorm te geven. Bij de première van La Clemenza di Tito op 6 september 1791 had Mozart nog maar drie maanden te leven. Het was zijn laatste opera. Zijn veel bek …
  4. Voorspel uit Haydns Schöpfung en Beethovens Eerste symfonie zijn gedenkwaardiger vertolkingen

    Voorspel uit Haydns Schöpfung en Beethovens Eerste symfonie zijn gedenkwaardiger vertolkingen

    Voormalig violist Andrew Manze dirigeert voor het eerst het Concertgebouworkest met een fraai gemêleerd programma. Vooral zijn vertolking van Beethoven is gedenkwaardig. Viool speelt Andrew Manze al negen jaar niet meer. De nu 52-jarige muzikant, die zijn sporen verdiende als historisch bewust strijker, heeft zich met succes toegelegd op een carrière als dirigent. Hij was geruime tijd chef-dirigen …
Meer

Over Frits van der Waa

Frits van der Waa (1954) heeft muziekwetenschap gestudeerd en schrijft sinds 1984 in de Volkskrant, voornamelijk over klassieke muziek, maar af en toe ook over andere onderwerpen waarvan hij iets afweet. Naast zijn journalistieke werk is hij actief als vertaler.