Geschreven artikelen

  1. Peter Verhelst schrijft tegen de abrupte dood in sterke gedichten en protserig proza

    Peter Verhelst schrijft tegen de abrupte dood in sterke gedichten en protserig proza

    Mensen die in bomen veranderen, of in een hert, het klinkt niet ongewoon voor de lezer die vertrouwd is met de Metamorfosen van Ovidius. De Brugse theatermaker, dichter en prozaïst Peter Verhelst is vertrouwd met die verhalen, en heeft er in zijn eigen werk - fysiek, sprookjesachtig en beeldend - al menig hedendaagse variant van getoond. Na het plotselinge overlijden van zijn moeder, niet lang gel …
  2. Apollinaire in het Nederlands, Slauerhoff in het Italiaans: ze klinken weer als nieuw

    Apollinaire in het Nederlands, Slauerhoff in het Italiaans: ze klinken weer als nieuw

    Terwijl Apollinaires verzen in fris Nederlands zijn vertaald, las Arjan Peters ook Slauerhoffs verzen in het Italiaans. Van Guillaume Apollinaire, bijna honderd jaar dood, was nog steeds niet veel in het Nederlands vertaald, vooral niet van zijn moderne gedichten. Aan die misstand heeft Kiki Coumans een einde gemaakt. Haar keuze uit zijn vernieuwende poëzie heet Het raam gaat open als een sinaasap …
  3. Als iemand in staat is pijn zo te verwoorden dat je er nog jaloers op zou worden, dan Marie Kessels

    Als iemand in staat is pijn zo te verwoorden dat je er nog jaloers op zou worden, dan Marie Kessels

    Arjan Peters was een van de weinige luisteraars bij Kessels' voordracht, maar mooi dat-ie het vond. Woensdag 11 april was een ochtend als vele andere bij uitgeverij De Bezige Bij in de Van Miereveldstraat te Amsterdam. Vertrouwde bedrijvigheid: bellende medewerkers, lezende redacteuren en toekijkende meesterwerken in de kasten. Buiten maakte een vuilniswagen enig misbaar. Dat Marie Kessels (1954)  …
  4. Heel kalm en precies brengt Miek Zwamborn de wonderlijke vormen van zeewier in kaart

    Heel kalm en precies brengt Miek Zwamborn de wonderlijke vormen van zeewier in kaart

    Wieren waren aan de beurt. Schrijver, vertaler, edelsmid en voormalig brugwachter Miek Zwamborn (1974) verricht graag veldwerk in stiltegebieden, en deed dat eerder in de Zwitserse Alpen, de depots van het Haags Gemeentemuseum, en een tuin. Voor haar laatste project verbleef ze bij een Schots getijdeneiland, om al snorkelend de diverse zeewieren te bestuderen. Die tekent ze in Wieren, in al hun ve …
  5. Het gewicht van Slapend rijk zit hem niet in de omvang van het boekje: het kan er snoeihard aan toe gaan

    Het gewicht van Slapend rijk zit hem niet in de omvang van het boekje: het kan er snoeihard aan toe gaan

    De bundel korte verhalen van Franca Treur ziet er gezellig uit, maar het kan er in het boekje snoeihard aan toe gaan. Het lijkt een kleinigheidje, de nieuwe bundeling van ultrakorte verhalen van Franca Treur onder de titel Slapend rijk, maar het gewicht zit hem niet in de omvang. Ook de tekeningen van Olivia Ettema, waarop de personages elkaar zo zelden aankijken dat het geen toeval meer kan zijn, …
  6. Door iedereen is Starik al dankgezegd. Dit nagekomen bericht is namens de dingen

    Door iedereen is Starik al dankgezegd. Dit nagekomen bericht is namens de dingen

    Namens de dingen bedankt Arjan Peters de dichter-performer F. Starik, die in zijn straat woonde. Niks surrealisme of symbolisme, metafysica of ideologie: kijk eerst eens naar de simpelste dingen die zelden woorden krijgen toebedeeld en een radicaal eerherstel verdienen. Met die gedachte schreef Francis Ponge in 1942 de prozagedichten in Le parti pris des choses, door Piet Meeuse in 1990 mooi verta …
  7. Niemand schrijft meer brieven, en dat is jammer - een mens laat zich écht zien door zijn unieke hanepoten

    Niemand schrijft meer brieven, en dat is jammer - een mens laat zich écht zien door zijn unieke hanepoten

    Uit de brieven van Albert Verwey, August Willemsen en J.M.H. Berckmans leert Arjan Peters de mens kennen. Niemand schrijft meer brieven, en dat is erg voor iedereen. Een mens laat zich niet zien door fotootjes die het verkeerde moment vastleggen, maar door zijn unieke hanepoten. Om zicht te krijgen op de altoos denkende dichter Albert Verwey (1865-1937) nam historica Madelon de Keizer tienduizend …
Meer

Over Arjan Peters

Literatuurcriticus en redacteur van de Volkskrant. Sedert 1992 medewerker van de boekenredactie. Auteur van recensies, necrologieën, columns, interviews en beschouwingen. Recente publicaties: Eindelijk sneeuw en Kreten uit een urn. Tevens sinds enkele jaren gastcriticus aan de Rijks Universiteit Nijmegen, en in 2015 gastcurator van de schatkamer van uitgeverij Meulenhoff.

Deel Arjan Peters