Yuri Honing zoekt op nieuwe plaat nog meer de diepte
©

De nieuwe plaat van Yuri Honing duurt nog geen veertig minuten, live kent Goldbrun bijna de dubbele lengte, maar geen noot is er te veel.

Yuri Honing Acoustic Quartet. Bimhuis, Amsterdam, 29 september.

Goldbrun, het nieuwe album van saxofonist Yuri Honing en zijn Acoustic Quartet gaat volgens een begeleidend schrijven over 'Europa en haar heldendom' en is een 'Gesamtkunstwerk' met verwijzingen naar de muziek van Richard Wagner en Richard Strauss. Veel grote woorden en namen die de melancholische romantische muziek eigenlijk helemaal niet nodig heeft. Die is meeslepend genoeg en staat volstrekt op zichzelf, zo blijkt vrijdagavond tijdens de albumpresentatie in het Amsterdamse Bimhuis.

Honing voert zijn kwartet op zijn tenor zonder inleidende woorden door de zeven stukken die subtiel naar elkaar verwijzen. Duurt de plaat nog geen veertig minuten, live kent Goldbrun bijna de dubbele lengte, maar geen noot is er te veel. De lange, serene noten van Honing lijken sinds zijn vorige, met een Edison bekroonde album Desire (2015) nog meer de diepte te zoeken. Op Goldbrun gaat het Honing nog minder om melodie en meer om harmonie en komt hij met zijn kwartet tot een nieuw, warm en empatisch geluid.

In het Bimhuis krijgen zijn bandleden meer ruimte zich te profileren. Logisch want zijn trouwe begeleiders pianist Wolfert Brederode en drummer Joost Lijbaart behoren net als Honing tot de Nederlandse jazztop. Wonderschoon zijn de subtiele accenten die Brederode voortdurend aanbrengt en als Lijbaart aan het slot van het tweede van de zeven stukken waaruit Goldbrun is opgebouwd, zacht tikkend het ritme nog even laat doordruppelen, lijkt het publiek even stil van betovering.

Ook bassist Gulli Gudmundsson krijgt aan het begin van het zesde stuk zijn solo-moment. Heel bijzonder hoe de vier muzikanten elkaar dan op het juiste moment vinden. Waarna Honing in het slotstuk zelf met zeer veel gevoel de licht buigende noten door de zaal laat zweven.