Wereldmuziek

* * * *..

Marco Antonio Sánchez Ramírez: Lo Que Trajo El Barco. Musica De Allá. Bestellen: elbarcomusic.com In 1990 was hij mede-oprichter van de salsaformatie Rumbatá, maar in tegenstelling tot die groep is de in Nederland wonende Colombiaan Marco Antonio Sánchez bij de Latin-liefhebbers nauwelijks bekend. Ten onrechte, want hij is een prima gitarist, een overtuigend zanger met een warme, krachtige stem, en vooral een uitstekend liedjesschrijver. Dat bewijst deze cd, waaraan hij tussen 2002 en 2008 heeft gewerkt, en waaraan alle details kloppen. De zonder uitzondering fraaie liedjes hebben een aantrekkelijke melodische ‘hook’, zijn gebaseerd op verfijnde akkoordenschema’s en gearrangeerd voor een hele lijst prominente ex-pats uit Zuid-Amerika. Colombiaanse ritmes met hun Afro-Indiaanse invloeden overheersen, maar ook flamenco en Braziliaanse grooves komen aan bod, evenals jazz en pop. Intieme, lieflijke sferen en vlammende swing wisselen elkaar af, soms zelfs in hetzelfde nummer, zoals ook de virtuoze percussie kan aanvuren maar ook verstillen tot een zachte harteklop. Sanchez wil de luisteraar deelgenoot maken van zijn emoties, en hoewel de Spaanse teksten helaas niet vertaald zijn, lukt dat op een prachtige manier.Briljante improvisaties
* * * *Ali Farka Touré & Toumani Diabaté: Ali and Toumani. World Circuit.Op 22 februari ligt hij in de winkels: de tweede duoplaat, na In the Heart of the Moon, van de Malinese Ali Farka Touré & Toumani Diabaté. Hij is in 2005 opgenomen, niet in een hotelkamer in Bamako zoals zijn voorganger, maar in een Londense studio. Niettemin zijn er weinig verschillen. Opnieuw is het samenspel tussen Ali’s zacht wiegende gitaarspel en Toumani’s briljante improvisaties op de kora adembenemend. Farka Tourés rol is wel iets bescheidener, zo zingt hij maar op twee nummers. Dit kan te maken hebben met zijn conditie, Diabaté vertelt in het cd-boekje dat de man soms ineenkromp van pijn tijdens de opnamen. Hij overleed het jaar daarop aan botkanker.