De Vliegende Perchers in Carré.
De Vliegende Perchers in Carré. © ANP

Wereldkerstcircus in Carré bewijst, ondanks valse start, dat circus nog niet passé is

Hoogtepunt is een razendsnel rolschaatsnummer

Het Wereldkerstcircus heeft een valse start, maar overtuigt gaandeweg en eindigt spectaculair.

Wereldkerstcircus
Circus
21/12, Theater Carré, Amsterdam; daar t/m 7/1.

Even bekruipt je bij aanvang van het Wereldkerstcircus in Carré een zorg: heeft het circus zijn beste tijd gehad? Is die eerbiedwaardige traditie van roemruchte circusdynastieën plots passé?

Je zou het bijna denken, bij de eerste paar acts in robijnrood fonkelend Carré. 'Stijlloos' is een woord dat zich helaas af en toe opdringt, bij weer een volgende spierballenacrobaat met militair kapsel in een glimmende oostblokoutfit. Circus? Soms is het eerder showworstelen of songfestival. En dan zijn daar bovendien The Guerrero's, met een behoorlijk imposante act op de 'hoge draad'. Maar esthetisch liggen hun beste jaren, sorry, wel een beetje achter hen.

Strakke legging

Hoe dan ook bekruipt de toeschouwer onvermijdelijk een gevoel van vergane glorie

Er is iets ongemakkelijks aan de combinatie strakke legging en neiging tot overgewicht, zeker als je daarmee hoog in de lucht op een draad moet balanceren. Hoe dan ook bekruipt de toeschouwer hier onvermijdelijk een gevoel van vergane glorie. De bijzonder flauwe Russische clown Housch-Ma-Housch maakt het er niet beter op.

Maar net als je denkt: kom op, Carré, dat kan beter, word je op je wenken bediend. Daar duikt de Italiaanse Clio Togni, een kwikzilveren zeemeermin gebodypaint met kristallen, van meters hoogte in een levensgroot cocktailglas, hijst zich op tot een verbluffende handstand en vouwt haar vloeibare ledematen ondersteboven dubbel als een volleerd contorsionist. Haar collega Shirley Larible, 'de circusprinses der lucht-acrobatiek', mag gekleed gaan als een nachtclubzangeres in het goedkopere circuit, zij kan zich wel met enkel spierkracht en het gebruik van haar eigen lichaamsgewicht verbluffend tot in de nok van de circuspiste zwiepen. Duo 2-Zen-O verliest zich in hun 'liefdesspel in de lucht' misschien soms in plechtige softpornoposen, maar overtuigt uiteindelijk toch met hun romantische luchtacrobatiek, simpelweg door de goede choreografie en fraaie vormgeving.

Balansact

Hoe Zeferino zijn partner aan haar nek horizontaal door de ruimte slingert, terwijl hij zelf duizenden duizelingwekkende rondjes draait, lijkt anatomisch onmogelijk

De Russische Yarovs paren met hun balansact met hoge palen (perches) technisch vernuft en durf aan humor en zelfspot. De vijf performers, uiterlijk een mix van de Daltons en de Addams Family, zijn krachtpatsers en clowns tegelijk en leveren ironisch commentaar op circusacts zonder zelf technisch daar ook maar iets voor onder te doen.

Toppunt van ernst, maar wel weer van een grote schoonheid, zijn de twee acts van het Groot Chinees Staatscircus. Eerst betoveren de dertien dansers en acrobaten met hun 'dansende lasso's', hypnotiserende cirkels van touw waar collega's doorheen duiken, stappen, zwieren, springen en saltoën. Tot slot sluiten zij de avond stemmig af met een Circusode aan Het Zwanenmeer: een mooie mengeling van dans en parterre-acrobatiek, en van krachtvertoon en kwetsbaarheid.

Razendsnel rolschaatsnummer

De spannendste act is zonder twijfel Skating Flash van Ursula Rossi en Leandro Zeferino, een razendsnel rolschaatsnummer op een plateau van een paar meter hoog. Hoe Zeferino zijn partner aan haar nek horizontaal door de ruimte slingert, terwijl hij zelf duizenden duizelingwekkende rondjes draait, lijkt anatomisch onmogelijk. Hun intense optreden knettert van de adrenaline.

Een eervolle vermelding verdienen tot slot Menno en Emily van Dyke, een Frans-Nederlands echtpaar dat in een stijlvol en charmant duet tango en jongleerkunst combineert. Zij bewijzen dat nostalgie, esthetiek en vernieuwing glansrijk samen kunnen gaan.