Verzamelde prille Elvis is een essentieel stukje pophistorie
© ANP

CD (pop) - A Boy From Tupelo

A Boy From Tupelo - The Complete 1953-1955 Recordings (*****)
RCA/Sony Music

Zoals elk jaar rond 16 augustus, de sterfdag van Elvis Presley, verschijnen er compilaties, boxen en nieuwe vinyluitgaven met al dan niet exclusief materiaal van The King. Op zich biedt de prachtig verzorgde 3-cd box A Boy From Tupelo niet veel nieuws. Hij beslaat de periode 1953-1955, wat eigenlijk vooral neerkomt op zijn werk voor het Sun-label van Sam Phillips. Dat is al diverse malen opnieuw gemasterd en heruitgegeven. En toch is deze nieuwe uitgave niet te versmaden.

Er is door de samenstellers alles aan gedaan om elke live-opname uit zijn begintijd te verzamelen en zo goed mogelijk te doen klinken. Die vullen een complete cd.

Een tweede schijfje bevat alle outtakes, valse starts en versies van liedjes als Blue Moon en I'm Right, You're Left She's Gone. Dat laatste keert in zeven versies terug, maar vervelen doen ze geen van allen. Daarvoor spelen gitarist Scotty Moore en bassist Bill Black gewoon te mooi. Natuurlijk is er die stem van Elvis zelf: beter is er in de rock-'n-roll eigenlijk niet gezongen.

Wat nog maar weer eens wordt onderstreept op de eerste en belangrijkste cd met alle Sun-plaatkantjes.

Tuurlijk, ze zijn al vaak uitgebracht, maar het lijkt echt alsof That's All Right en Mystery Train nu nog beter klinken. En dan is er nog dat voorbeeldige boekwerk: de jaren 1953-1955 worden per week doorgenomen, met een kalender in de kantlijn. Per dag is te volgen wat Elvis deed en er is een keur aan prachtige foto's bij verzameld. Een essentieel stukje popgeschiedenis, deze prille jaren van Elvis Presley en ter gelegenheid van zijn 40ste sterfdag smetteloos beschreven en geïllustreerd.