Van Lunteren blinkt uit in haar cynische en verleidelijke toneelspel

Theater - Eenzame Begeerte (Theatergroep Suburbia)

Goed dat hij weer eens wordt gespeeld, die duivelse Berkoff, met een lamgeslagen furie en een lul-de-behanger. Vooral Van Lunteren blinkt uit met uitermate cynisch en meisjesachtig verleidelijk spel.

Eenzame Begeerte

Naar Steven Berkoff door Theatergroep Suburbia, regie Olivier Diepenhorst.
25/11, Corrosia Theater Almere. Tournee.

'Wij zijn de babysitters van onze machines. Dat is wat we van elkaar geworden zijn: afstandsbedieningen.' Het is meedogenloos cynisch hoe de vrouw terugkijkt op de relatie met haar man, die twintig jaar geleden begon. Toen troffen ze elkaar op een broeierig strand - twee hunkerende lichamen. Nu hoopt ze enkel nog op een spaarlampje en niet meer op een volgspot van 5.000 watt. Hij staat erbij en luistert ernaar - zij de lamgeslagen furie, hij de lul-de-behanger. Allebei in kamerjas.

De vrouw reduceert haar man tot een nutteloos toverstokje van 15 centimeter

Theatergroep Suburbia heeft het tweeluik Lunch - Bow of Ulysses van de Engelse schrijver Steven Berkoff teruggebracht tot de voorstelling Eenzame Begeerte. Berkoff was in de jaren tachtig hip, met Decadence en Greek: snoeiharde, met zwarte humor doordrenkte afrekeningen met de moderne mens, z'n egoïsme en z'n kapotte relaties, inclusief bedrog en slechte seks.

Goed dat hij weer eens wordt gespeeld, die duivelse Berkoff. Dit keer in regie van Olivier Diepenhorst, met Lot van Lunteren als de Vrouw en Stefan Rokebrand als de Man. Het eerste deel speelt zich af in het hier en nu, als van het leven niets meer te verwachten valt. De vrouw reduceert haar man tot een nutteloos toverstokje van 15 centimeter (zijn pik). Daarna gaan we terug in de tijd, naar die dag op het strand. Vooral Van Lunteren blinkt uit in twee soorten toneelspel: uitermate cynisch en meisjesachtig verleidelijk. Rokebrand is op het sullige af flegmatiek.

Alles in Eenzame Begeerte leidt tot het besef dat menselijke relaties uiteindelijk niet meer zijn dan overwonnen weerzin

De vormgeving (een roze pony, een pierenbadje, een spinnenweb als kermisattractie) is bewust lelijk. Alles in Eenzame Begeerte leidt tot het besef dat menselijke relaties uiteindelijk niet meer zijn dan overwonnen weerzin.

Prettige avond verder.