Bogdan Iancu en Maria Kraakman.
Bogdan Iancu en Maria Kraakman. ©

Van Heusden haalt het beste uit zijn acteurs in fascinerend In Blue

Film (drama) - In Blue

In Blue had een simplistisch, moreel dubieus sprookje kunnen worden, maar het script doet niet aan valse romantiek. De chemie tussen Maria Kraakman en Bogdan Iancu geeft hun relatie geloofwaardigheid.

In Blue

Regie: Jaap van Heusden
Met Maria Kraakman, Bogdan Iancu
102 min., in 27 zalen

Het is ergens aan het einde van hun eerste dag samen. Ze zitten in de metro als Lin Nicu's rode handen bekijkt, een tubetje uit haar tas vist en de crème voorzichtig begint in te smeren. Boos en geschrokken trekt hij zijn hand weg.

Vanaf het moment dat Lin en Nicu elkaar hebben ontmoet, is het aftasten in In Blue. Voor henzelf, maar ook voor de kijker. Hoe verhouden ze zich tot elkaar, deze relatief rijke, westerse stewardess en die straatjongen die geen idee heeft wat hij met affectie aan moet? Is het een surrogaat voor een moeder-kindrelatie? Is zij zijn suikertante? Zijn ze vrienden? Worden ze geliefden?

Zo kwetsbaar en ingetogen als Maria Kraakman is, zo fel en wild is Bogdan Iancu

Ze ontmoetten elkaar bij toeval - misschien. In elk geval belandt de zwerfjongere onder de wielen van haar taxi - een bekende truc om toeristen geld af te troggelen - waarna zij haar vlucht mist en hem inhuurt als gids. Ze blijken elkaar nodig te hebben: de stewardess heeft net aan boord een bevalling begeleid, iets dat zichtbaar oude littekens heeft opengereten. Hij leeft tussen de verschoppelingen van Boekarest. Zij is voor hem een engel in smetteloos blauw, hij voor haar een middel tot traumaverwerking. Of is er meer? Hun relatie wordt vertroebeld door de leugens die ze elkaar en zichzelf vertellen, al is het de vraag of die neiging afbreuk doet aan de oprechtheid van hun affectie.

Jaap van Heusden (Win/win, De nieuwe wereld) is een geëngageerd filmmaker, die vooral laat zien hoe het politieke menselijke relaties onder druk kan zetten. Zijn acteurs schitteren in zijn films: Bianca Krijgsman won voor haar serieuze rol in De nieuwe wereld een Emmy voor beste actrice. Voor In Blue castte hij Maria Kraakman, altijd op haar best als sterke, maar gebutste vrouw, en de jonge Bogdan Iancu: zo kwetsbaar en ingetogen als zij is, zo fel en wild is hij. Het is hun chemie die de relatie geloofwaardigheid geeft.

Sommige plotwendingen of symboliek hebben iets gekunstelds, maar het verhaal blijft fascineren

Want In Blue had gemakkelijk een simplistisch, moreel dubieus sprookje kunnen worden, over een rijke vrouw en een straatarme drugsverslaafde tienerjongen. Lin en Nicu handelen onverstandig, tegen alle wetten van de hulpverlening en ratio in. Maar het script, dat Van Heusden schreef samen met Jan Willem den Bok, doet niet aan valse romantiek: Nicu blijft naar geld zoeken als hij bij Lin is en Lin realiseert zich heus wel dat hun relatie merkwaardig en onhoudbaar is.

Sommige plotwendingen of symboliek geven In Blue iets gekunstelds, maar het verhaal blijft fascineren. Ondertussen laat cameraman Melle van Essen de gladde schone wereld vol helder blauw van Lin prachtig contrasteren met de donkere, ondergrondse gangen waar Nicu leeft. Een onder- en een bovenwereld die eigenlijk niet tot elkaar kunnen komen, maar waar Van Heusden de mogelijkheid van een midden schetst.