Concert (klassiek) - Aurora Orchestra

Een bijzondere ervaring: het Aurora Orchestra speelt Beethovens Derde uit het hoofd. Hoogtepunt is de Marcia funebre, waar je bijna bang van zou worden.

Beethovens Derde symfonie

Klassiek
Aurora Orchestra o.l.v. Nicholas Collon
4/8, Concertgebouw, Amsterdam

Als een solist een moeilijk concert uit zijn hoofd speelt, waarom zouden orkestmusici dan wél altijd hun bladmuziek erbij houden? Sinds 2014 laat het Londense Aurora Orchestra waar mogelijk de notenvellen achter in de kleedkamer. De uitvoeringen worden er spontaner door, zeggen voorstanders. Vrijdagavond maakte het Aurora Orchestra in het Concertgebouw zijn Nederlandse debuut met Beethovens Eroica, uit het hoofd.

Vast onderdeel van de Aurora-formule is dat dirigent Nicholas Collon een inleiding houdt. Soepel en met onderkoelde humor vertelt hij waarop je moet letten, de musici spelen er voorbeelden bij. In plaats van een biografische verhandeling te houden (de makkelijke weg), blijft Collon zo dicht mogelijk bij de muziek zelf. Door het publiek ritmes (meeklappen) en een thema (meezingen) eigen te laten maken, worden de oren gescherpt. Maar ook zonder die voorbereiding was het een bijzondere ervaring.

De musici zijn zo gretig en alert, dat ze neigen micropauzes in de muzikale zinnen in te slikken

Eerst het minpunt aan deze aanpak. Wel erg vaak wordt over punten en komma's heen gespeeld. De musici van het Aurora Orchestra zijn zo gretig en alert, dat ze de neiging hebben de micropauzes in de muzikale zinnen in te slikken. Maar daar staat veel tegenover: een uitstekende balans, een intense, diepe klank. En wát een dynamiek. Collon weerstaat de verleiding er een hevig heuvelprogramma van te maken.

Ook mooi: de rollende klarinettonen, de kristalachtige fluitklank, de flitsende overgang tussen de derde en vierde delen. Hoogtepunt is de Marcia funebre, waar je bijna bang van zou worden, als de musici er niet zo gelukzalig bij zouden kijken.