Three Generations met o.a. Elle Fanning, Naomi Watts en Susan Sarandon
Three Generations met o.a. Elle Fanning, Naomi Watts en Susan Sarandon ©

Steractrices rechtvaardigen Three Generations

Film - Gaby Dellal

Uiteindelijk rechtvaardigen de drie steractrices de aanschaf van een kaartje voor dit kalmpjes kabbelende drama. De oorspronkelijke titel van de film over geslachtsverandering werd niet voor niets gewijzigd.

Three Generations
Regie: Gaby Dellal
Met: Elle Fanning, Naomi Watts, Susan Sarandon, Linda Emond
87 min., in 22 zalen.

De 16-jarige Ray wordt alleen nog Ramona genoemd door de conciërge van het New Yorkse appartementencomplex, waar ze woont met haar alleenstaande moeder, haar lesbische oma en dier geliefde. Voor de rest van haar omgeving is Ray gewoon Ray, ook al moet de hormoonbehandeling nog beginnen, ook al vraagt oma zich soms hardop af waarom Ray niet kiest voor een leven als 'gewone lesbienne' en ook al vertelt de gepijnigde voice-over hoe Ray de afgelopen jaren op zijn verjaardag, tijdens het uitblazen van de kaarsjes, alleen nog maar wenste een échte jongen te zijn.

De verbeelding van het vrijdenkende New Yorkse milieu is zelfs wat clichématig

Kleine drempels op weg naar een grote verandering, zou je zeggen. Weinig om je als 16-jarige tiener echt zorgen over te maken. Het probleem van Three Generations: dat is ook gewoon zo. Althans, zo laat regisseur Gaby Dellal (On a Clear Day, Angels Crest) je het voelen. Het scenario zorgt voor kalmpjes kabbelend drama. De verbeelding van het vrijdenkende New Yorkse milieu is zelfs wat clichématig. De dromerige beelden van een mijmerend door de stad skatende Ray zijn fraai, maar al even vrijblijvend.

Om de plot iets meer onder druk te zetten, haalt Dellal een bescheiden kunstgreep van stal. Rays hormoonbehandeling pas mag beginnen als beide ouders de bijbehorende papieren hebben getekend, dus een dwarsliggende biologische vader, die zijn zoon ziek noemt, moet voor extra drama zorgen. Ook geen gelukkige keuze, het is in deze plotlijn vanaf het begin duidelijk dat pa op den duur tot inkeer komt. Dit is nou eenmaal geen hardvochtige film waarin afwezige vaders de vurig gewenste geslachtsverandering van hun kroost daadwerkelijk saboteren.

De oorspronkelijke filmtitel (About Ray) werd niet voor niets veranderd

Het zijn uiteindelijk drie steractrices die de aanschaf van een bioscoopkaartje rechtvaardigen - de oorspronkelijke filmtitel (About Ray) werd niet voor niets veranderd in het naar hen verwijzende Three Generations. Elle Fanning, die onlangs met haar hoofdrol als topmodel in The Neon Demon tevens sterk fysiek moest spelen, bewijst zich als Ray opnieuw een van de beste actrices van haar generatie. Naomi Watts worstelt overtuigend als liefhebbende, doch lichtjes in zichzelf gekeerde en afhankelijke moeder, terwijl Susan Sarandon als zelfverzekerde oma mag zorgen voor wat incidentele komische verlichting.

Het scenario wordt er niet minder licht en fladderig van, maar het drietal maakt Three Generations wel beduidend beter te verteren.