Concert - Dweezil Zappa's Orchestral Favorites

Schoolrëunie of liefdevolle kerkdienst, op gitaar klinkt Dweezil Zappa net als zijn vader Frank. Hoogtepunt van de avond: zijn gitaarsolo in Franks Watermelon in Easter Hay.

Dweezil Zappa met het Noord Nederlands Orkest

Muziek
Werk van Frank & Dweezil Zappa en Steve Vai
1/12, TivoliVredenburg, Utrecht

De sfeer vrijdagavond in de Grote Zaal van TivoliVredenburg heeft meer weg van een middelbareschoolreünie dan van een klassiek concert. En ergens lijkt het ook wel op een liefdevolle kerkdienst. De gelovigen (vooral mannen) zijn gekomen voor Dweezil Zappa, de zoon van Frank Zappa (1940-1993) en dus de zoon van God. 'Dweez', net als zijn pa een begenadigd gitarist, is uitgenodigd om te soleren bij het Noord Nederlands Orkest. Het NNO doet steeds vaker crossoverprojecten - eerder speelde het al arrangementen van muziek van Bowie en The Stones - en begint zo onderhand op het Metropole Orkest te lijken.

Verleidelijk te denken dat hij in die legendarische gitaarsolo het verdriet van zich af speelt

Alleen is de link met de klassieke muziek er voor de verandering nu eens wél. Zappa senior, sterk beïnvloed door Edgard Varèse, componeerde voor orkest, en Dweezil, die al jaren met muziek van zijn vader op tour gaat, doet dat inmiddels ook. Dweezils fonkelnieuwe stuk The Adventures of Dindoo klinkt speelser en 'filmmuzikaler' dan het volle Bob in Dacron and Sad Jane van Frank, die wat meer geldingsdrang zal hebben gevoeld.

Van de gitarist Dweezil hadden we overigens wel meer willen horen. Niet alleen omdat het concert aan de korte kant is, ook omdat hij door de versterkte violen wordt overstemd. Hoogtepunt van de avond: zijn solo in Franks Watermelon in Easter Hay, waarin hij door een kleiner ensemble wordt begeleid. Het is Dweezil door een conflict met de andere erfgenamen verboden de naam Zappa Plays Zappa te gebruiken en het is verleidelijk te denken dat hij in die legendarische gitaarsolo het verdriet van zich af speelt. Hoe hij verder klinkt? Precies als z'n vader.