Hollands Hoop.
Hollands Hoop. ©

Seizoen twee van Hollands Hoop knalt er Breaking-bad-achtig in

Televisie - Hollands Hoop

In de eerste beelden van het tweede seizoen van Hollands Hoop zien we een als Elvis verklede man 's nachts door een maisveld rennen. Hij staat in brand. Een dergelijke ouverture, waarna de aflevering een paar stappen terug in de tijd doet en weer naar dit moment toewerkt, is geheel volgens de 'op-hol-geslagen-camper-in-de-woestijn'-methode van Breaking Bad, een serie waar Hollands Hoop wel meer mee gemeen heeft.

Een slimme samenvatting van het eerste seizoen (dat in 2014 meerdere prijzen binnenhaalde) brengt ons tot aan het moment dat forensisch psychiater Fokke Augustinus (Marcel Hensema) zijn vrouw Machteld (Kim van Kooten) zijn geheime leven als plattelandsdrugstycoon binnenvoert met de woorden: 'Ik moet je iets vertellen.'

Na het zien van de eerste twee geslaagde afleveringen van het tweede seizoen, kunnen we vaststellen dat de overstap van Machteld naar de duistere zijde veelbelovend is; een stap die haar bovendien in het uitmuntende gezelschap van The Sopranos' Carmela (Edie Falco) en Breaking Bad's Skyler (Anna Gunn) brengt, inclusief alle dilemma's die de combinatie van opgroeiende kinderen en First lady of crime zijn met zich meebrengt (zie ook Penoza). Het is niet alleen dat Machteld de nieuwe versie van haar echtgenoot wel interessant vindt, of de aanblik van een vrieskist vol bankbiljetten ('het is minder dan het lijkt', probeert Fokke nog) onweerstaanbaar, ze krijgt ook de smaak te pakken voor afpersing en chantage.

Hollands Hoop, seizoen 2, 4/11, 20.20 uur, NPO 2
Regie: Dana Nechushtan
Scenario: Franky Ribbens
Met: Marcel Hensema, Kim van Kooten, Martijn Lakemeijer, Hadewych Minis, Gaite Jansen

We zijn een jaar na de gebeurtenissen in het eerste seizoen. Fokke heeft de productie opgeschaald en daarmee ook de serie een wat ruimer perspectief gegeven. Hij is allang niet meer de weifelende randstedelijke intellectueel die een Gronings drugsmilieu binnenrolde, hij staat aan het hoofd van een heus Gronings kartel (ander accent, maar minstens zo bruut als 'South of the Border') en probeert de boeren binnen de organisatie discipline bij te brengen. Dus die felgroene Mustang moet weer terug naar de dealer. Tegelijk heeft hij het dorp welvaart gebracht met zaken als de 'Beddenprins' en de 'Hamburgersalon', stuk voor stuk witwasoperaties.

Dan zijn er nog een loslopende psychopaat en een afgesneden paardenhoofd

Op zijn beurt is Fokke ook weer een schakel, want 'de Joegoslaven' op de achtergrond spelen ook een rol. En dan is er nog een loslopende psychopaat, een afgesneden paardenhoofd (laten we het een hommage noemen), een tienerzoon die zelf criminele plannen heeft en een tienerdochter die bereid is al haar energie te steken in de 'jongens met een taakstraf', die in de lokale manege werken.

'We zitten totaal in de penarie', zegt Fokke al in de tweede aflevering, als de eerste barsten in zijn organisatie ontstaan. Goed nieuws voor de kijkers.

Lees hier het interview met de makers van Hollands Hoop

Tegen deze obstakels liepen de makers van het nieuwe seizoen van Hollands Hoop aan