Nachtdieren, een grimmig beeld van samenleving zonder empathie
© Jean van Lingen

Deze voorstelling, letterlijk een raamvertelling, geeft een grimmig beeld van een samenleving zonder empathie. Floris van Delfts regie is vernuftig en betrekt een groot deel van de omgeving in het verhaal.

Achter het Mercatorplein in Amsterdam-West staat de voormalige Mercatorschool. Een prachtig gebouw, Amsterdamse School, met een mooie binnentuin, die door de buurt wordt onderhouden. Het gebouw zelf staat grotendeels leeg. Maar nu is theatergroep Likeminds in de binnentuin neergestreken. Vanaf een tribune is het nu goed gluren naar twee buurstellen die elkaar het leven zuur maken.

De acteurs spelen in twee tot woningen omgebouwde lokalen achter de ramen. Voor de verstaanbaarheid krijgt iedere toeschouwer een koptelefoon waarop de acteurs te horen zijn. De tekst die ze spelen heet Nachtdieren en is van de hier onbekende Spaanse toneelschrijver Juan Mayorga. Waarom hij hier onbekend is, blijkt na een tijdje, als het verhaal alle kanten op zwabbert, waardoor de spanning verdwijnt.

Maar de eerste helft is erg sterk. Het publiek verzamelt zich bij buurtcafé Cook en ziet daar ook de eerste scène. Twee mannen, de buurmannen, zitten op het terras en de ene (Martijn de Rijk) laat weten dat hij weet dat de andere (Mustafa Duygulu) illegaal in het land verblijft. Hij gaat hem niet aangeven, maar vraagt wel aan de illegaal of hij hem gezelschap wil houden. Daar heeft hij namelijk behoefte aan. Deze ongelijkwaardige vriendschap ontwikkelt zich tot een redelijk gruwelijke vorm van uitbuiting. De Rijk speelt de timide sociopaat kalm en sympathiek, waardoor je lang in hem blijft geloven.

Floris van Delfts regie is vernuftig en weet een groot deel van de omgeving in het verhaal te betrekken. Intens is de elektronische soundtrack van Joost Maaskant. Al met al geeft de letterlijke raamvertelling een grimmig beeld van een samenleving zonder empathie.

Nachtdieren, van Juan Mayorga door Likeminds, regie Floris van Delft. Gezien 6/11, Amsterdam-West. Daar t/m 14/11.