Murder on the Orient Express: alleen het personage van regisseur en hoofdrolspeler Kenneth Branagh krijgt diepgang
© RV Filmdepot

Film (thriller) - Murder on the Orient Express

Alleen al dat enorme talent, opeengepakt in die trein, zou de charme moeten zijn van Murder on the Orient Express. Zonder die grote acteurs zouden de personages verbleken naast Kenneth Branaghs Poirot.

In Murder on the Orient Express vertelt de snor van Agatha Christies beroemde detective Hercule Poirot een op zichzelf staand verhaal. Zijn snor, die je met gemak potsierlijk zou kunnen noemen, is aanvankelijk zorgvuldig gecoiffeerd. Maar naarmate Poirot meer verstrikt raakt in het moordmysterie, beginnen meer haartjes te rebelleren en wordt het geheel steeds rommeliger.

Thriller
Regie: Kenneth Branagh
Met: Kenneth Branagh, Johnny Depp, Judi Dench, Michelle Pfeiffer
114 min., in 121 zalen.

De misdaad die hij wil ontrafelen, heeft al verschillende generaties mateloos geboeid. Christie bedacht het even simpele als ingenieuze plot in 1934: dertien passagiers reizen met de Oriënt-Express, een van hen wordt vermoord, een ander is de beste detective ter wereld die de moord besluit te onderzoeken en de rest heeft een alibi. Regisseur Sidney Lumet verfilmde het boek in 1974 tot een klassieker.

Dit keer regisseert Kenneth Branagh, die meteen ook Poirot speelt. Zijn versie van het verhaal is zo tot in de puntjes verzorgd en gestileerd als Poirots begin-snor. Hij laat de nachtblauwe stoomtrein door een ijskoud, besneeuwd berglandschap razen. Binnen is het rood en warm. Het kristal fonkelt, het rode fluweel nodigt uit tot zachtjes aaien, de taartjes zijn om de vingers bij af te likken. Het is heerlijk retro, een historisch luxe decor dat zo gelikt is dat het bijna tongue in cheek lijkt.

Zijn versie van het verhaal is zo tot in de puntjes verzorgd en gestileerd als Poirots begin-snor

Branagh weet de krappe trein visueel volledig te benutten: nu en dan zwiept de camera naar buiten en trakteert op fijne doorkijkjes en vervormende weerspiegelingen. De ontdekking van de moord zelf is van bovenaf gefilmd. Als Poirot na de moord alle verdachten ondervraagt, doet hij dat, niet geheel logisch, steeds op een andere, oogstrelende plek.

Voor sommigen zal de oplossing van het raadsel bekend zijn, en om dat te compenseren heeft Branagh, net als Lumet in 1974, een flinke sterrencast tot zijn beschikking: van Judi Dench als de Russische prinses Dragomiroff tot Penélope Cruz als keurige non. Van Michelle Pfeiffer als mannenverslinder tot Johnny Depp als onuitstaanbare zwendelaar. Marwan Kenzari speelt de conducteur. Alleen al dat enorme talent, opeengepakt in die trein, zou de charme moeten zijn van de film. Maar toch, niet geheel toevallig natuurlijk, is het vooral Branaghs Poirot die diepgang krijgt, als een man die houdt van evenwicht en symmetrie, iemand die gelooft in goed en kwaad, maar niets ertussenin.

Murder on the Orient Express blijkt meer Poirots verhaal dan dat van de mensen in de trein. Sterker nog: als deze personages niet door grote acteurs werden gespeeld zouden ze compleet verbleken naast de detective. En dat is jammer: de diepe tragiek die verstopt is in dit mysterie is interessanter dan Poirots wankelende wereldbeeld.