Regisseur Madeleine Matzer blijft tamelijk trouw aan Roald Dahls verhaal. Dat is een beetje de makke van deze voorstelling. De acteurs Klaver, Westenend, Boeke en Verhoeven zijn geweldig.

De reuzenperzik (6+)

Jeugdtheater (***)
Door Matzer, naar het boek van Roald Dahl.
21/10, Verkadefabriek, Den Bosch.
Tournee t/m 22/1.

'Zure snotprop, misselijk ondier, mislukte pannekoek.' Alleen al wat betreft de taal moet het voor acteurs een feest zijn een boek van Roald Dahl op de planken te brengen. Zo zijn in De reuzenperzik (1961) Tante Spons en Tante Spijker machtsbeluste secreten die hun neefje James kleineren, nadat zijn ouders door een neushoorn zijn opgevreten. Maar deze 'eeeeeeenzaame James' (in de voorstelling zijn vlognaam) ontsnapt via een wonderlijke reis per betoverde reuzenperzik. Hij groeit uit tot held en maakt vrienden onder eigenzinnige insecten. Zeg maar: Assepoester ontmoet Erik of het klein insectenboek.

De lotgevallen van de vliegende perzik

De vrolijke composities van Helge Slikker duiken ook op als losse liedjes; leuk, dat zeker, maar geen ritmische motor

Regisseur Madeleine Matzer blijft in deze toneelbewerking tamelijk trouw aan het verhaal. Dat is een beetje de makke van de voorstelling: die hopst van inval naar inval. De spanningsboog bestaat uit het verbeelden van de lotgevallen van de vliegende perzik met zijn crew. De summiere toevoegingen komen uit de lucht vallen, zoals publieksparticipatie aan het slot en een moralistische vinger richting plastic soep en president Trump (impeachment als woordspeling op perzik/peach).

De vrolijke composities van Helge Slikker duiken ook op als losse liedjes; leuk, dat zeker, maar geen ritmische motor. Dat zijn wel de geweldige acteurs. Marijn Klaver reageert als gewone jongen nuchter op het vreemds dat hem overkomt. Stijn Westenend maakt een heerlijk portret van de ijdele duizendpoot. Jasper Boeke zoekt als blinde bange zijderups fraai steun bij zijn banjo. En Margo Verhoeven maakt met Frans accent een vlammendrode meesteres van haar lieveheers(t)beest.