©

Film (drama) - Marlina the Murderer

Met Marlina the Murderer geeft regisseur Surya een feministische en komische draai aan het westerngenre. Het wraakverhaal is een mooie mix van plattelandsdrama en noodlotskomedie.

Marlina the Murderer in Four Acts

Regie: Mouly Surya

Met: Marsha Timothy, Dea Panendra, Egi Fedly, Yoga Pratama. 90 min., in 8 zalen.

Ze kondigen het netjes aan, de mannen die Marlina komen beroven en verkrachten. Alsof het hun volste recht is. Een jonge weduwe, helemaal alleen op het platteland van het Indonesische eiland Sumba, die vraagt toch om mannelijk bezoek?

Gelukkig telt een gewaarschuwd vrouw voor twee. Marlina weet zich - gedeeltelijk - te verdedigen en vertrekt, met het hoofd van haar voornaamste belager als trofee, op weg naar een politiebureau om aangifte te doen. Onderweg sluit ze vriendschap met de hoogzwangere Novi, die haar man wil opzoeken. Sumba is geen plek voor onafhankelijke vrouwen, zo blijkt al gauw in Marlina the Murderer: de mannen op het eiland laten geen kans voorbijgaan om de vrouwen te kleineren.

Marlina the Murderer is een mooie mix van plattelandsdrama en noodlotskomedie, waarin poëtische momenten en absurde humor elkaar afwisselen

Een feministische western, zo werd de film vorig jaar getypeerd na de première op het filmfestival van Cannes. Dat dekt behoorlijk de lading, maar de Indonesische regisseur Mouly Surya geeft wel een eigen draai aan het westerngenre. Haar derde speelfilm is een mooie mix van plattelandsdrama en noodlotskomedie, waarin poëtische momenten en absurde humor elkaar afwisselen.

Het droge landschap van Sumba, zo anders dan de rest van Indonesië, vormt een prachtige achtergrond voor het in vier aktes opgedeelde wraakverhaal. Surya, die zelf opgroeide in Jakarta, baseerde haar film mede op gesprekken die ze voerde met vrouwen op het eiland, waar veel oude gebruiken standhouden. Zo is het op Sumba normaal om een overledene rustig te laten mummificeren in de woonkamer. Begraven op de traditionele wijze is duur, dus daar moet lang voor gespaard worden.

Eerder in de film beet een man haar nog toe: 'Jullie vrouwen, jullie spelen allemaal zo graag het slachtoffer.' Niet in Marlina the Murderer

De basis van Marlina the Murderer werd gelegd door filmmaker Garin Nugroho. Hij liet het aan Surya over om zijn verhaal verder uit te werken - een vrouw kon dit volgens hem beter verfilmen. En inderdaad past het Surya als een handschoen, deze haast tijdloze, bitterzoete geschiedenis waarin de personages steeds op reis zijn, maar in cirkels lijken rond te draaien. Het maakt dat de film, ondanks de uitgestrekte landschappen, iets beklemmends heeft - al blijkt na terugkeer in Marlina's huis dat juist daar bevrijding schuilt. Eerder in de film beet een man haar nog toe: 'Jullie vrouwen, jullie spelen allemaal zo graag het slachtoffer.' Niet in Marlina the Murderer.