Jake Gyllenhaal in Life.
Jake Gyllenhaal in Life. ©

Life is visueel indrukwekkende ruimtegriezelfilm

Bij vlagen is Life onvervalste ruimtehorror: bloederig en smerig. De zes acteurs leveren uitstekend bloedserieus werk.

Life. Sf-thriller/horror. Regie: Daniel Espinosa. Met: Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds, Hiroyuki Sanada, Airyon Bakare. 103 min., in 78 zalen.

Life speelt zich bijna geheel af aan boord van het ruimtestation ISS, dat in een baan om de aarde draait. Het is een enorm station: het bestaat uit zo veel aan elkaar gekoppelde modules dat je er makkelijk in kunt verdwalen. Ruimte genoeg voor de zeskoppige, internationale bemanning. Toch krijg je als kijker al gauw een opgesloten gevoel. En dat is niet alleen omdat je een ruimtestation niet zomaar kunt verlaten.

De astronauten hebben iets meegenomen van Mars, de planeet die ze eerder bezochten. Het is een eencellig organisme, meegelift met een bodemmonster. Er zit geen beweging in, maar na wat experimenten komt het tot leven, om onmiddellijk te gaan groeien. De cel blijkt allerlei biologische eigenschappen in zich te combineren. Het ding is een en al oog, hersenen en spieren, zoals een van de bemanningsleden het omschrijft. En het is niet vriendelijk.

Calvin, zoals de buitenaardse levensvorm gedoopt is, ontwikkelt zich tot een dodelijk monster

Life leunt zwaar op eerdere sciencefictionfilms, met name Ridley Scotts Alien-reeks (waarvan over twee maanden een nieuw deel verschijnt) en Oscarwinnaar Gravity. Met die laatste deelt Life een zekere hang naar realisme; veel van wat zich aan boord van ISS afspeelt, is niet eens zo vreselijk vergezocht. Een onprettige gedachte.

Calvin, zoals de buitenaardse levensvorm gedoopt is, ontwikkelt zich tot een dodelijk monster. De zes astronauten, onder wie een optimistische rouwdouwer (Ryan Reynolds), een gevoelige, gedesillusioneerde oorlogsveteraan (Jake Gyllenhaal) en een quarantainespecialist (Rebecca Ferguson), moeten niet alleen hun eigen levens redden, maar ook voorkomen dat Calvin de aarde bereikt.

De film spot niet met de regels van het sciencefictiongenre, maar probeert er juist zo goed mogelijk aan te voldoen

Bij vlagen is Life onvervalste ruimtehorror: bloederig en smerig. Maar de Zweedse regisseur Daniel Espinosa (Snabba Cash, Safe House) last ook verstilde scènes in en laat de verschillende personages, ieder met hun eigen zorgen en verlangens, aardig tot hun recht komen. Daarbij wordt hij geholpen door de acteurs, die alle zes uitstekend bloedserieus werk leveren.

Dat er niet veel te lachen valt, is een verrassing: scenarioschrijvers Rhett Reese en Paul Wernick vormden ook het team achter de zelfbewuste, sarcastische superheldenkomedie Deadpool. Bij Life lag de ambitie duidelijk anders. De film spot niet met de regels van het sciencefictiongenre, maar probeert er juist zo goed mogelijk aan te voldoen. Originaliteit is niet het doel.

Dat heeft wel iets verfrissends. Espinosa deelt geen bijdehante knipogen uit, maar handelt in stevige schrikeffecten. Life is een uitstekende, visueel indrukwekkende, rechttoe rechtaan ruimtegriezelfilm.

Lees verder

Ruim honderd films zijn de afgelopen eeuw over Mars gemaakt. De nieuwste: sf-thriller Life. Pauline Kleijer over waarom de rode planeet ons zo aantrekt. En wat zijn de beste vijf Marsfilms? (+)