Legend overtuigt maar half
©

Legend overtuigt maar half

Die ongelijkwaardige dubbelrol van Tom Hardy maakt van Legend een gespleten film. De artdirection is tot in de puntjes verzorgd, maar daardoor oogt Legend te kunstmatig.

'Het echte verhaal', belooft Frances te vertellen. Niet de leugens die in de kroeg worden rondgebazuind. Rond de tweelingbroers Ron en Reggie Kray, in de jaren zestig de beruchtste gangsters van Londen, hebben zich veel te veel mythen gevormd.

Dat Frances, kort getrouwd geweest met Reggie Kray, ook niet 's werelds meest betrouwbare verteller is, wordt langzaam duidelijk in Legend. De misdaadthriller van Brian Helgeland is geen poging de geschiedenis (in 1990 al eens verfilmd met Gary en Martin Kemp in de hoofdrollen) zo nauwgezet mogelijk te reconstrueren. Dat zou ook lastig zijn, want de legendarische broers hebben aardig wat geheimen mee het graf in genomen.

Legend begint op het moment dat de Krays met hun overvallen en afpersingspraktijken macht hebben verworven in de onderwereld van Oost-Londen. Als clubeigenaren begeven ze zich bovendien onder beroemdheden: acteurs en politici weten de weg naar Esmeralda's Barn te vinden.

De schizofrene Ron is de onvoorspelbare van de twee, maar hoewel Reggie sympathieker oogt, is hij minstens zo agressief als zijn broer.

Fascinerend om te zien, die ongelijkwaardige dubbelrol, maar het maakt Legend tot een gespleten film

Helgeland, scenarioschrijver van onder meer L.A. Confidential en Mystic River, besteedt uitgebreid aandacht aan de relatie tussen Frances en Reggie. Daardoor valt het extra op dat de arme Frances, die als 'kwetsbaar' wordt omschreven en een pillenverslaving heeft, als personage nauwelijks uit de verf komt. Dan Reggie: hij is de ster van de film, afwisselend duivels charmant en fascinerend psychopathisch. Een mooi staaltje acteerwerk van Tom Hardy, die in zijn laatste films al bewees dat hij volledig kan opgaan in zijn rollen.

Helaas is Hardy ook Ron Kray, compleet met bril, opgevulde wangen en gekleurde contactlenzen. De stijve, pompeuze rol moet wel de slechtste zijn die de Britse acteur ooit heeft gespeeld. Fascinerend om te zien, die ongelijkwaardige dubbelrol, maar het maakt Legend tot een gespleten film.

Wanneer Hardy als Ron in beeld verschijnt, mompelend en wezenloos voor zich uit starend, vallen ineens ook andere minpunten van het drama op. Zoals de artdirection, weliswaar tot in de puntjes verzorgd, maar daardoor ook te kunstmatig. Elke auto is glimmend gepoetst, elke straat in East End is schoon. Het uitleggerige scenario lijdt onder dezelfde opruimwoede, terwijl de geweldsscènes juist grof en slordig zijn. Vanaf welke kant je het ook bekijkt, Legend overtuigt maar half.

Legend Regie: Brian Helgeland, met: Tom Hardy, Emily Browning, Taron Egerton. 131 min.