Kygo live is matig entertainment dat na afloop snel uit het muziekgeheugen drijft
© Ben Houdijk

Concert - Kygo

Toen de Zweedse dj en popheld Avicii twee jaar geleden zijn vervroegd pensioen aankondigde, greep de Noorse dj Kygo zijn kans. Die wilde de plek van Avicii wel innemen, met vlotte en zonnige dancetracks, ingezongen door gastmusici van over de hele wereld.

Kygo schopte het ver met zijn remixen en vocale dancehits, zoals die bijvoorbeeld staan op zijn plaat Kids In Love van vorig jaar. De Ziggo Dome loopt de dag voor Valentijnsdag - puur toeval - vol met de verliefde kids die hij tot zijn publiek rekent: Kygo is echt een grote nieuwe dancester, en dus de nieuwe Avicii.

Plichtmatig strijkkwartet

Kygo draait gewoon zijn hits af en zwaait onophoudelijk met beide armen naar zijn publiek

Het vervelende is dat Kyrre Gørvell-Dahll (Kygo) live ook net zo weinig boeiend is als zijn voorganger. Op een steigerstellage middenop een verder leeg, kruisvormig podium staat Kygo, ook al met een omgekeerd petje op zijn hoofd (net als Avicii) achter laptops en keyboard. Daar moet het hele 'concert' zo'n beetje uitkomen. Met live-muziek heeft deze show verder weinig van doen, al speelt Kygo soms zelf wat pianoaanslagen in en verschijnen richting het einde van de show ook weer zo'n plichtmatig strijkkwartet én een plexiglazen vleugel op het podium.

Middelmatig

Nee: Kygo draait gewoon zijn hits af en zwaait onophoudelijk met beide armen naar zijn publiek. Gek genoeg ook bij pianoaanslagen die hij daarvoor nog 'live' aan het inspelen was. En wanneer een paar gastzangers van de platen ook daadwerkelijk het podium opkomen, zoals Jason Walker bij het nummer Sunrise. Helaas zingt hij erbarmelijk slecht want vals.

Een Kygo-show zou eigenlijk beoordeeld moeten worden op de pure showelementen. De 'visuals' dus, want daar wordt werk van gemaakt en daarvoor wordt het publiek geacht naar de megapopzaal te komen. Maar de lichtshow is helemaal niet uitzonderlijk of verbluffend. Uit het kruispodium spuiten steeds wel bruisende vuurwaaiers en op het scherm achter de dj gebeurt van alles, maar beeld en geluid vullen elkaar zelden goed aan. Bij het nummer Stay, een heel alledaags liedje over liefdesverdriet, zien we beelden van zoevende planeten in de andromedanevel. Hoezo dan?  Helaas: Kygo live is middelmatig entertainment dat een halfuur na afloop alweer uit het muziekgeheugen drijft.