Harrie Jekkers en Klein Orkest.
Harrie Jekkers en Klein Orkest. © Jaap Reedijk

Jekkers geeft zijn publiek precies waarvoor het is gekomen

Theater (muziek) - Harrie Jekkers en Klein Orkest

Het fijne aan dit opgewekte en nostalgische theaterconcert is dat Harrie Jekkers de tijd neemt voor geestige anekdoten over zijn bandje. Muzikaal hoogtepunt is het met volle concentratie en overtuiging gezongen Over de muur.

Later is allang begonnen en vroeger komt nog 1 keer terug
door Harrie Jekkers en Klein Orkest. 2/2, Theater aan de Schie, Schiedam.
Tournee t/m 31/5, volgend seizoen reprise.

'Raar is leuk / Gewoon dat is zo saai / Keer het om / Geef de boel een draai', schalt het door de stijf uitverkochte schouwburg. Met zichtbaar plezier staan zanger Harrie Jekkers (66), bassist Chris Prins en drummer Niek Nieuwenhuijsen weer samen muziek te maken. Drie mannen die in de vroege jaren tachtig Nederland veroverden met hun band Klein Orkest.

Alleen toetsenist en componist Léon Smit kon niet meedoen aan deze bijzondere reünietour. Smit is vervangen door de enkele generaties jongere toetsenist Henk Jan Heuvelink, volgens frontman Jekkers 'de enige professionele muzikant tussen ons amateurs'. Heuvelink wist na een lange zoektocht precies het juiste orgel en de goede Rolandsynthesizer te vinden, waardoor het herkenbare jaren tachtiggeluid van het Klein Orkest (het 'zuurstokkengeluid') weer in volle glorie te horen is.

Nostalgisch theaterconcert

Het fijne aan dit opgewekte en nostalgische theaterconcert is dat Jekkers tussen de liedjes door uitgebreid de tijd neemt om de geschiedenis van zijn bandje uit de doeken te doen. De charismatische verteller Jekkers heeft een reeks geestige anekdoten verzameld over zijn 'rare bandje', dat 'links, maar toch leuk' was.

Het Klein Orkest wist platenbazen indertijd tot wanhoop te drijven met zijn stugge weigering op te treden in gladde maar commercieel belangrijke muziekprogramma's als Op volle toeren van de TROS. Jekkers maakt duidelijk dat het Klein Orkest een pionier was in het maken van Nederlandstalige popmuziek, in een tijd dat popmuziek nog per se Engelstalig moest zijn.

Het muzikale hoogtepunt van de avond is het door Jekkers met volle concentratie en overtuiging gezongen Over de muur

Wat de muziek betreft heeft Jekkers er verstandig aan gedaan zijn publiek precies te geven waarvoor het is gekomen: er zijn de bekende liedjes over de dood, over het 'grote relatiecarnaval', de geestige kinderliedjes van de succesplaat Roltrap naar de maan uit 1985, een nieuw liedje van de vaste Klein Orkest-schrijver Koos Meinderts en uiteraard de grote hits als Laat mij maar alleen, Koos Werkeloos en O O Den Haag.

Het muzikale hoogtepunt van de avond is het door Jekkers met volle concentratie en overtuiging gezongen Over de muur, een lied dat ook bijna drie decennia na de val van de Berlijnse Muur nog altijd buitengewoon krachtig is.