Beeld uit Insecure
Beeld uit Insecure ©

Insecure is onbeschaamd, op een soms ongemakkelijke manier

In het tweede seizoen volgen we de vriendinnen op het relatieslagveld

De Volkskrant kijkt (nieuwe) series en bespreekt er elke week een. Deze week: Insecure, seizoen 2.

Issa Rae begon in 2011 met het YouTube-kanaal Awkward black girl, waarin zij zelf de titelrol speelde in korte sketches rond alledaagse situaties, waarbij veel van de ongemakkelijkheid voortkwam uit het leven van een eigentijdse, jonge zwarte vrouw in Los Angeles. Het succes van dit kanaal leidde tot de HBO-comedyserie Insecure, die in oktober 2016 in première ging en van Rae, schrijver, hoofdrolspeler en producent, in één klap een ster maakte, met Barack Obama en Beyoncé als verklaarde fans.

Insecure, seizoen 2

Komedie
Geschreven door Issa Rae.
Met Issa Rae, Jay Ellis, Yvonne Orji
Te zien op Ziggo (HBO).

Insecure, waarvan Ziggo net het tweede seizoen (van acht korte af-leveringen) heeft gelanceerd, roept vergelijkingen op met de serie Girls van Lena Dunham. Maar de serie is veel meer dan een zwarte, westkustvariant van de avonturen van de zoekende twintigers uit Brooklyn. Er zijn overeenkomsten. Zowel Greenpoint, New York als Inglewood, Los Angeles zijn buurten die langzaam hip dreigen te worden en daarmee onbetaalbaar voor de jonge bewoners die hier ooit uit noodzaak zijn neergestreken.

Issa, lid van een idealistische onderwijsorganisatie, en haar beste vriendin Molly (Yvonne Orji), advocaat, vinden vergeleken met Hannah Horvath (Dunham) en haar vriendinnen heel wat volwassener problemen op hun pad. Dat komt deels doordat ze zwarte vrouwen zijn op een grotendeels witte werkplek. Hoe passen ze zich aan en hoe wordt er op hen gereageerd? Issa wordt door haar collega's behandeld als een voortdurende bron van wijsheid over alles wat 'urban' is en Molly voelt zich geroepen een jonge zwarte stagiar erop te wijzen dat ze zich 'te zwart' gedraagt.

Er valt genoeg te lachen, maar ongemak is het hoofdingrediënt, van een scène met een verkeersagent die op het nippertje niet uit de hand loopt tot een pitch waar de jonge zwarte ondernemer eerst aan de witte geldschieters moet vertellen waar hij zijn sneakers heeft gekocht.

Ondertussen zijn de popculturele verwijzingen niet van de lucht, in een wereld waar de personages elkaar met Frank Ocean-quotes om de oren slaan. En dat zijn referenties die deze recensent nog net oppikt.

In het tweede seizoen volgen we de vriendinnen op het relatieslagveld, waar Issa is terechtgekomen nadat ze haar vriend heeft bedrogen. En dat is nog iets wat Insecure gemeen heeft met Girls: het is onbeschaamd, op een soms ongemakkelijke manier.