Zanger Axl Rose en gitarist Slash treden met Guns N' Roses op in het Goffertpark in Nijmegen.
Zanger Axl Rose en gitarist Slash treden met Guns N' Roses op in het Goffertpark in Nijmegen. © ANP

Guns N' Roses het best in samenspel met Angus Young

Concert (rock) - Not In This Lifetime

De band onder leiding van Axl Rose blonk in het uitverkochte Goffertpark voornamelijk uit in het spelen van de klassiekers en nummers van Angus Youngs AC/DC.

Guns N’ Roses. Goffertpark, Nijmegen, 12 juli.

Als het aan Axl Rose had gelegen, waren Guns N' Roses nooit meer bij elkaar gekomen. Zijn relatie met gitarist Slash is de afgelopen decennia zo verziekt geraakt dat de zanger bezwoer nooit meer samen een podium te delen. Of in ieder geval 'Not In This Lifetime', zoals de naam van de huidige wereldtournee.

Rose, Slash en bassist Duff McKagan maakten zich er niet gemakkelijk van af en traden zo'n drie uur lang op

Maar Rose heeft geen woord gehouden. Drie van de vijf originele bandleden (gitarist Izzy Stradlin bedankte en drummer Steven Adler is geblesseerd) stonden woensdagavond in een lang van tevoren uitverkocht Goffertpark in Nijmegen. Zo'n vijfenzestigduizend fans, waaronder voornamelijk veertigplussers, zagen de rock 'n roll jeugdhelden albums als Appetite For Destruction (1987) en Use Your Illusion 1 + 2 (1991) spelen waarmee ze begin jaren negentig opgroeiden.

Rose, Slash en bassist Duff McKagan maakten zich er niet gemakkelijk van af en traden zo'n drie uur lang op. Langer en beter dan in hun hoogtijdagen, al duurde het even voordat Rose stemvast klonk en het geluid in balans was. Het oogde aanvankelijk wat vreemd, zo'n podium midden in het felle zonlicht. Het vuurwerk tijdens Chinese Democracy sloeg bovendien dood. Pas toen Slash na een minuut of twintig zijn gitaar beroerde tijdens het intro van Welcome To The Jungle ging het los. Daar was ook eindelijk die kenmerkende krijsende schreeuw van Rose. Niemand klonk destijds zoals Guns N' Roses: vervaarlijk en vuig, opruiend en opzwepend.

Van sterk samenspel, laat staan bandchemie, was geen moment sprake

Hoewel we dertig jaar geleden dat wat ouderwets en kinderachtig vonden, kan de huidige popmuziek wel wat meer rock 'n roll gebruiken. Nummers als Sweet Child O' Mine of Paradise City, die iedereen, jong of oud, wil en kan meebrullen. De klassiekers, zoals de bombastische ballad November Rain en de bewerking van Bob Dylans Knockin' On Heaven's Door, waren woensdag de hoogtepunten. De idioot lange set sloeg regelmatig dood. Naast pakweg tien sterke songs bestaat het oeuvre van de band uit een paar dozijn halfbakken songs die grotendeels als vehikel dienen voor ellenlange op elkaar lijkende gitaarsolo's.

Solo's waar de bandleden zelf ook nauwelijks van onder de indruk leken. Zelden hebben muzikanten op een podium zo weinig oogcontact. Van sterk samenspel, laat staan bandchemie, was geen moment sprake. Iedereen zat in zijn eigen cocon en deed zijn eigen ding.

De meeste opwinding ontstond toen Rose gitarist Angus Young aankondigde. Rose, die sinds vorig jaar de nieuwe zanger is van Youngs AC/DC, zong ineens met veel meer overtuiging. Whole Lotta Rosie en Riff Raff hadden ook net wat meer vuur en vaart dan Guns N' Roses eigen nummers. Een van de weinige momenten dat Guns N'Roses het hele veld in een wurggreep hield, was tijdens Sweet Child O' Mine, dat door Slash fraai ingeleid werd met een stukje van het thema uit The Godfather.