Geen romantiek of kink in Fifty Shades Darker

's Werelds geliefdste SM-koppel geeft hun gecompliceerde relatie een tweede kans

Geen romantiek of kink, wat vooral opvalt in Fifty Shades Darker is hoe fout die relatie eigenlijk is. Als een meisje 'nee' zegt, vindt ze 'ja' eigenlijk ook best prima, is de teneur van de film.

Fifty Shades Darker

Drama, Regie James Foley, Met Jamie Dornan, Dakota Johnson

118 min., in 130 zalen.

Het vervolg op de hit Fifty Shades of Grey mag dan Fifty Shades Darker heten, maar aan het begin maakt 's werelds geliefdste SM-koppel een nieuwe afspraak: geen regels, geen straf, geen leugens. Multimiljonair Christian Grey en zijn ex Anastasia geven hun gecompliceerde relatie een tweede kans, ondanks zijn drang haar te domineren.

Romantiek en relatietherapie: dat was natuurlijk niet de reden dat zoveel lezeressen smulden van de erotische bestsellers van E.L. James. Eerst dus toch maar even de seks in Fifty Shades Darker: er is een dappere poging gedaan om die wat pikanter te maken dan in het brave eerste deel - zo zijn er genotsballetjes - maar de handboeien zijn nog niet om, of ze gaan alweer af. Worden er tikken op de bil uitgedeeld, is het na drie klapjes met de vlakke hand alweer rechttoe rechtaan seks.

Het valt vooral op hoe fout die relatie tussen Christian en Anastasia eigenlijk is

Met de romantiek is het zo mogelijk nog slechter gesteld. Het valt vooral op hoe fout die relatie tussen Christian en Anastasia eigenlijk is. Als een meisje 'nee' zegt, vindt ze 'ja' eigenlijk ook best prima, is de teneur van de film. Christian noemt Anastasia zijn eigendom, wil niet dat andere mannen haar aanstaren, verbiedt haar op zakenreis te gaan en koopt het bedrijf waar ze werkt. Als ze af en toe uitroept dat dit toch echt niet zo kan, paait hij haar met mooie beloften, een nieuwe telefoon of eerder genoemde genotsballetjes. Dit is een klassiek geval van grooming, gepresenteerd als romantiek.

Sneu voor de acteurs. Vooral dat Jamie Dornan (de geweldige seriemoordenaar uit de televisieserie The Fall) gevangen is in deze trilogie-in-aanmaak is treurig. Wel grappig dat hij in een volslagen nutteloze scène wat gymoefeningen doet en daarbij door regisseur James Foley even geobjectiveerd wordt als tegenspeelster Dakota Johnson.

Maar op de sporadische, mislukte grap na is lachen natuurlijk niet de bedoeling, terwijl het scenario potsierlijk is. Vertelt Christian dat zijn moeder een crackverslaafde was die stierf toen hij 4 was (geen liefde voor SM zonder jeugdtrauma) begint zij onbewogen over het belang van communicatie in een relatie. Er duiken maar liefst twee griezelige exen (hallo, Kim Basinger!) en een krankzinnige baas op. En daarna tuimelen knotsgekke plotwendingen helemaal over elkaar heen. Kom niet voor romantiek of kink, Fifty Shades Darker is alleen vermakelijk als schaamteloze camp.