Fury of a Patient Man is een slim geschreven wraakfilm
©

Fury of a Patient Man is een slim geschreven wraakfilm

Film (thriller) - The Fury of a Patient Man

The Fury of a Patient Man is een slim geschreven en elektrisch geladen wraakfilm. De personages missen wat diepte, maar acteurs Antonio de la Torre en Luis Callejo compenseren dat ruimschoots.

The Fury of a Patient Man (***), thriller.
Regie: Raúl Arévalo Met: Antonio de la Torre, Luis Callejo, Ruth Díaz.
92 min., in 23 zalen.

Santi (Manolo Solo) schrikt zichtbaar. Staat opeens de man voor zijn neus die acht jaar geleden na een overval de vluchtauto moest besturen. De enige van hun groep van vier die is opgepakt en in de gevangenis heeft gezeten. En nu is hij opeens hier, bij zijn boksschool, met een onbekende, zwijgzame man aan zijn zijde. De vraag is waarom.

Dit is het moment dat The Fury of a Patient Man (Tarde para la Ira), de film die in Spanje vier Goyas (Spaanse Oscars) won, pas echt op stoom komt. In het eerste half uur is de thriller van regisseur Raúl Arévalo nogal rommelig, waarschijnlijk om te verbergen wat de titel eigenlijk al weggeeft: dit is een wraakfilm.

Compensatie

Arévalo weet elke ontmoeting onderweg knap onder hoogspanning te zetten

Veel meer over de plot van The Fury of a Patient Man zou je niet moeten weten - zonde van dat verder slim geschreven scenario. Voldoende is dat het van een sociaal drama verandert in een soort roadmovie met westerntrekjes. En dat de twee mannen om wie het draait, Curro en José, vooral één ding gemeenschappelijk hebben: allebei kunnen ze plotseling gewelddadig worden en zijn ze weinig voorspelbaar. De personages hadden wel iets meer diepte mogen hebben - ook hier wreekt zich het rommelige begin - maar acteurs Luis Callejo en vooral Antonio de la Torre compenseren dat ruimschoots.

Vernieuwend is het allemaal niet, maar debuterend regisseur Arévalo, als acteur te zien in films als La isla mínima en También la lluvia, voert het verhaal langs visueel interessante locaties. En meer vondsten zijn leuk: dat de personages in dezelfde retro-trainingsjasjes rondlopen bijvoorbeeld, of een irritant, zich steeds herhalend geluidje op een computer, dat die confrontatie met Santi extra spanning geeft.

Sowieso weet Arévalo elke ontmoeting onderweg knap onder hoogspanning te zetten. Editor Ángel Hernández Zoido monteert scherp en legt een sterke dreiging over de gesprekken. Maar de geladenheid is ook emotioneel: dit is een wraakfilm waarin de dreigende gewelddadige wraakacties hoe langer hoe minder gewenst worden.

The Fury of a Patient Man roept niet alleen de vraag op wat de zin en onzin van eigenrichting is, maar ook of rechtvaardigheid een houdbaarheidsdatum heeft.