James Franco (R) en Brian Cranston in Why Him?
James Franco (R) en Brian Cranston in Why Him? ©

Dwaze lol in Why Him? is bijzonder aanstekelijk

Film (Komedie) - Why Him?

James Franco en Brian Cranston voorzien als perfect gecultiveerde tegenpolen Why Him? van een ziel. Veel inkoppertjes, maar de dwaze lol is tot en met de laatste scène bijzonder aanstekelijk.

De keurige familie Fleming speelt in het vermakelijke Why Him? tijdens de kerstvisite aan hun gloednieuwe losbandige schoonzoon de klassieke rol van vis op het droge. De scenaristen (onder wie acteur Jonah Hill, als schrijver specialist in de betere lompe situatiegrap) laten geen mogelijkheid onbenut de gebruiken en opvattingen van de lieve grijze middenklassers (met een uitstekende Brian Cranston als vader) frontaal te laten botsen op de grofgebekte gekte van de steenrijke computergamegoeroe Laird (James Franco), die hun knappe dochter Stephanie (Zoey Deutch) aan de haak heeft geslagen.

Het is een beproefd filmidioom. In eerste instantie lijkt Why Him? dan ook vooral via de snelste weg te willen scoren. Want natúúrlijk wringt het lekker als Laird zijn bezoek ontvangt zonder shirt, zodat hij ze met naïeve trots kan laten zien hoe hij als verrassing de kerstkaart van het gezin op zijn rug heeft laten tatoeëren. 'Family baby, fuck yeah!'

Vis op het droge

Why Him?

Komedie, Regie John Hamburg, Met James Franco, Brian Cranston, Zoey Deutch, Megan Mullally, Griffin Gluck, Keegan-Michael Key, 107 min., in 70 zalen

Ook netjes volgens de regels van dit format: uiteindelijk groeien de twee kampen met enige moeite naar elkaar toe. Ma vindt zo'n wilde, complimenteuze, knappe schoonzoon behoorlijk spannend, hun puberzoon voelt zich eindelijk gehoord in zijn eigen game-ambities en pa, hoewel het langst twijfelend van allemaal, herkent uiteraard de man die hij zelf zou willen zijn. Tussendoor neemt Why Him? het Amerikaanse technologiewereldje lekker op de hak: Laird verzamelt absurde kitschkunst en brainstormt bij voorkeur in een tipi vol berenvellen.

Maar uiteindelijk zijn het Franco en Cranston als perfect gecultiveerde tegenpolen die Why Him? van een ziel voorzien, in scènes met de verkwikkende energie van geïmproviseerde sketches. Cranston lijkt soms op zijn onderlip te bijten om niet in lachen uit te barsten.

Daar komt bij dat iedereen zich in Why Him? weleens een vis op het droge lijkt te voelen. Rockgroep Kiss op een kerstbuffet bijvoorbeeld. Of technologieondernemer Elon Musk op een feestje met de taartgooiende kermis-dj Steve Aoki achter de draaitafels - het blijven vaak inkoppertjes, maar de dwaze lol is tot en met de laatste scène bijzonder aanstekelijk.