Bijzondere documentaire We Margiela geeft inkijk vanuit verschillende hoeken
© RV Filmdepot

Bijzondere documentaire We Margiela geeft inkijk vanuit verschillende hoeken

Film (documentaire)

We Margiela vertelt een bitterzoet verhaal over een revolutionair bedrijf dat winstgevend moest worden. De documentaire over Maison Martin Margiela is haast een anti-modefilm.

We Margiela

Documentaire (***)
Regie
Menna Laura Meijer
99 min., in 11 zalen.

De kleren zelf, daar was niets mysterieus aan. Die waren helder, stoer, uitgesproken. Jasjes met zichtbare stiknaden, schoenen met een stevige hak, ruimvallende mantels. Revolutionaire, maar ook zeer draagbare stukken.

Het mysterie van Maison Martin Margiela ontstond achter de schermen. Het toonaangevende Vlaamse modehuis presenteerde zich vanaf het ontstaan in 1988 steeds nadrukkelijker als een collectief. Interviewvragen werden enkel schriftelijk en in de wij-vorm beantwoord. Ontwerper Martin Margiela, die toch al niet van de schijnwerpers hield, verdween steeds verder naar de achtergrond. Hij werd nooit gefotografeerd en nam geen applaus in ontvangst op de catwalk. Zoals de labels van zijn kleding zonder merknaam bleven, zo onzichtbaar was de maker.

Maison Martin Margiela was een teamprestatie, maar er werden eenzame beslissingen genomen

Ook in de documentaire We Margiela is hij de grote afwezige. De film is, zoals de titel aangeeft, geen portret van een modeontwerper, maar eerder een analyse van een groepsproces. Regisseur Menna Laura Meijer (Kyteman - Now What?, 69: Liefde Seks Senior) sprak een groot aantal (ex-)medewerkers van het modehuis, onder wie medeoprichter Jenny Meirens, die eerder dit jaar overleed. Meirens speelde een niet te onderschatten rol in Margiela's succes, op zowel zakelijk als creatief vlak.

Wat begon als lekker tegen de modewereld aanschoppen, mondde onvermijdelijk uit in een groeiend bedrijf dat op de een of andere wijze winstgevend moest worden. En dus werd de zaak verkocht, waarna eerst Meirens en later ook Margiela zelf geruisloos verdwenen.

Uit elkaar gegroeid, heet het dan, maar natuurlijk speelt er meer. De documentaire geeft een interessant inkijkje vanuit verschillende hoeken. Creatieve medewerkers doen hun verhaal, maar ook salesmanagers komen aan bod. Maison Martin Margiela was een teamprestatie, maar er werden eenzame beslissingen genomen.

Zo vertelt de film een bitterzoet verhaal, nauwkeurig en soms ook wat wijdlopig vastgelegd door Meijer, die zich op de aftiteling verschuilt achter een collectief: haar productiebedrijf Mint Film Office. In meer opzichten is de film door Margiela's werkwijze geïnspireerd. Een microfoon die nog in beeld hangt, een laatste aanpassing aan het decor: het wordt getoond, als de stiknaden van het filmmaken. Ook het vele wit, het handelsmerk van Margiela's kantoor, komt in de documentaire terug.

Meijer maakte haast een anti-modefilm, waarin veel clichés over de mode-industrie ontbreken. Het maakt haar bijzondere documentaire minder geschikt voor een breed publiek. Alleen wie precies wil weten hoe een creatief bedrijf kan floreren en verwelken, zit bij We Margiela op de eerste rang.