Rihanna
Rihanna © EPA

Amsterdam Arena is voor Rihanna een wrede showstopper

Rihanna zette in Amsterdam een prachtige show neer. Helaas gooide de akoestiek roet in het eten, merkte recensent Robert van Gijssel. 'Het is kennelijk niet mogelijk er een fatsoenlijk geluid over de tribunes te jagen.'

recensiespiegel

• Rihanna, Arena, Amsterdam, 17-06 -

Dat de Barbadiaanse zangeres Rihanna Amsterdam had uitverkoren om er haar Europese tournee te starten, was natuurlijk prachtig en eervol. Gisterenavond speelde 'RiRi' de liedjes van haar laatste plaat ANTI, in een Arena die overliep van liefde. Helaas duwde de slechte akoestiek van diezelfde Arena Rihanna ook naar het randje van de afgrond: haar stem verzoop in een galmende grot vol donderende drums en bassen, en die vocale ramp deed de visuele pracht van haar superstrakke show bijna teniet.

Galmende orkaan

Je wil die geweldige stem van Rihanna natuurlijk horen schitteren: donker, zuiver en sexy. Het mag niet zo zijn. Wat een ellende.

Wat is dat voetbalstadion bij de Bijlmer Arena toch een wrede showstopper. Het is kennelijk niet mogelijk er een fatsoenlijk geluid over de tribunes te jagen, zeker niet als het dak dicht zit, zoals vrijdag. Het geluid gaat rond en rond en die galmende orkaan vreet alle sonische subtiliteit op. Zelfs in relatief 'kleine' liedjes van Rihanna, zoals haar recente r&b-hit Take Care,  wordt de zangeres overweldigd door de kwaadaardige bassdrums achter haar. Jammer, want juist in dat soort liedjes wil je die geweldige stem van Rihanna natuurlijk horen schitteren: donker, zuiver en sexy.

Het mag niet zo zijn, helaas. Want Rihanna's plaat ANTI biedt zoveel kansen. Wat hadden we Rihanna haar heerlijke dancehalltrack Consideration graag in bloedvorm horen uitvoeren, met die unieke zanglijnen op die krakende beats. Of dat ook al zo broeierige Desperado. Maar ook die toptracks klinken in de Arena gewoon niet goed.

Dan de ogen maar de kost geven. De ANTI-show van Rihanna breekt met haar vorige spektakels, dat is vanaf openingsnummer Stay wel duidelijk. De zangeres komt op in een witte boksbadjas, middenin de Arena. Ze wandelt naar de 'ring': een klein vierkant podium ergens rond de middenstip. Van daaruit zweeft ze drie nummers later in een soort catwalkkooi naar het hoofdpodium, dat ook al baadt in een staalhard wit halogeenlicht. Kleur is ver te zoeken in Rihanna's show, net als de gebruikelijke decorstukken zoals bijvoorbeeld dat dubbelloops luchtafweergeschut uit haar Loud-tournee van 2010. Rihanna kiest in ANTI voor eenvoud, voor stoere hardheid en gestileerde vormen Uiteraard ook in haar kleding.

Outfits

Wat ziet ze er prachtig uit in haar vijf geselecteerde outfits, die allen lijken geïnspireerd op Mad Max-  en Star Wars-achtige sciencefiction. Ze draagt monnikspijen over doorschijnend kant, een oversized mannenpak, of een aan elkaar gesnoerd leren woestijnpak boven hoge witte beenkappen. En ja, in zo'n verschijningsvorm weet ze nummers als Rihanna-classic Rude Boy wel de nodige visuele kracht bij te zetten.

Haar hiphopdansers zijn ook al zo formidabel. Vooral die man die zijn armen zo eng achter zijn hoofd weet te buigen: een anatomisch wonder. De choreografieën zijn niet overdadig maar net zo secuur gedoseerd als kleuren en versiering. Daarmee ziet de hele ANTI-show er dus spectaculair strak uit, zeker met die band die in een soort ruimteschiplaboratorium oprijst uit het podium, bij het vierde nummer Sex With Me.

Bij het laatste showdeel is het meezingtijd. De Arena gaat hard op Diamonds ('you're beautiful, like diamonds in the sky'), en nóg harder op de hit FourFiveSeconds, die een week eerder al op Pinkpop was te horen in de uitvoering van Paul McCartney.

Het stadion golft op en neer bij duizenden lampjes van feestvierende smartphones, en omdat de band zich hier even inhoudt hoeven we ook even niet te zoeken naar de stem van de hoofdrolspeelster: een hartverwarmende en dus Rihanna-waardige finale.

Rihanna, Amsterdam Arena, 17/06.