© x

Concert - Alvvays

Eigenlijk speelt Alvvays gewoon een stuk beter dan hun grote voorbeelden van dertig jaar geleden. De muziek die Alvvays in Ekko speelt, is niet in de mode, en misschien juist daarom zo leuk.

Alvvays
Concert
EKKO, Utrecht, 19/09.

Wie het uit Canada afkomstige Alvvays beluistert, waant zich terug in het Schotland van meer dan dertig jaar geleden, toen daar een bruisende bandjescultuur was, overheerst door rammelgitaren, wat noise en charmante zang. Alvvays komt niet uit Glasgow maar uit Toronto, maar zangeres/gitariste Molly Rankin heeft wel degelijk iets met de aloude 'sound of Scotland'.

Een van de betere liedjes op het vorige week verschenen tweede album, Lollipop (Ode To Jim) is niet voor niets opgedragen aan Jim Reid van The Jesus And Mary Chain. Uit Glasgow, inderdaad.

Molly Rankin wordt zelfs een beetje zenuwachtig van de volle zaal

Het is zo'n liedje dat zondagavond een uitverkocht Utrechts Ekko vrolijk doet meehuppen. Een noisy intro, dan een sprankelende gitaarmelodie en uitgelaten, opgewekte zang. De nieuwe plaat van Alvvays, Antisocialites, staat vol met dergelijke liedjes. Dreams Tonite, Plimsoll Punks, Your Type: met veel flair stuwt Alvvays de luisteraar terug naar de jaren tachtig, toen dit soort gitaarpop vol sixties-referenties weer hevig in de mode kwam en er zelfs een genre-aanduiding aan werd gegeven: C86.

Maar de muziek die vijftal Alvvays zo onbevangen en charmant in Ekko speelt, is anno 2017 helemaal niet in de mode. Misschien is het daarom wel zo leuk, en trekt het een horde jonge concertgangers op zoek naar iets 'anders'.

Molly Rankin wordt zelfs een beetje zenuwachtig van de volle zaal, en het duurt een paar liedjes voordat het geluid de juiste dikte krijgt. Maar vanaf In Undertow is de sound vol, hoor je de begeleidende zang van de toetseniste en de drumster en moet je erkennen dat Alvvays eigenlijk gewoon een stuk beter speelt dan hun grote voorbeelden van dertig jaar geleden.