V&D kiest niet en is daarom de verliezer
© ANP

V&D kiest niet en is daarom de verliezer

Met hangen en wurgen is het einde van V&D voorlopig afgewend. De problemen worden niet alleen veroorzaakt door de moeilijke economische omstandigheden, maar ook door het gebrek aan positioneringsstrategie en lef.

In 1887 begon V&D haar eerste filiaal met een heldere propositie: 'Lage prijzen, contant betalen'. De winkel was van alle gemakken voorzien en had een uitgebreid assortiment. V&D was geen warenhuis voor koopjes- en kortingsjagers, maar een warenhuis voor mensen die goede kwaliteit voor een heldere, eerlijke prijs wilden en op een eigentijdse wijze wilden winkelen.

Anno nu positioneert V&D zich als ideeënhuis (bron: website V&D). Haar merkbelofte 'Altijd verrassend en vernieuwend' moet concreet vorm krijgen in het dagelijks leveren van bijzondere ideeën en producten. Een aantrekkelijke boodschap voor het middensegment, zelfs in een sterk competitief (online) concurrentieveld. En toch ging het mis.

Achilleshiel

De belangrijkste les bij het bouwen van een sterk merk is het waarmaken waar je voor staat. Dat betekent ook harde en consistente keuzes durven maken in je concept, businessmodel en organisatie. De Bijenkorf is er bijvoorbeeld in geslaagd om steeds meer luxe merken aan zich te binden en daarmee ook een echte luxe beleving in de winkel en online te realiseren. Ook een retailer als IKEA maakt haar merkbelofte 'design your own life' elke dag voor miljoenen mensen waar. Bij elk (online) bezoek aan IKEA wordt de creatieveling in ons geïnspireerd. Het consistent blijven bouwen aan een gewenste winkelbeleving is voor V&D de werkelijke achilleshiel.

Zwabberend beleid

Als je kijkt naar het winkelaanbod zit er geen enkele logische lijn in en al zeker geen inspirerend gevoel

V&D is, na jarenlang zwabberend beleid en een heftig prijzencircus, overgeschakeld naar een shop-in-shop concept. Inpandig zelfstandige winkels van onder andere Perry Sport, Hunkemöller en ICI Paris XL. Juist zo'n concept vereist extra sturing om je eigen identiteit niet te verliezen.

Als je kijkt naar het winkelaanbod zit er geen enkele logische lijn in. Een rariteit aan luxe en goedkopere merken zonder enige thematische samenhang. Een winkel als Dille en Kamille zou goed in V&D passen; winkels met een veelzijdig, eenvoudig en inspirerend aanbod van huis, tuin en keuken producten. Winkels, boordevol ideeën die je inspireren om het thuis nog plezieriger te maken voor jezelf en voor anderen.

Het tij keren

Als V&D het tij nog wil keren, moet men verder gaan dan symptoombestrijding via een restyling door Jan des Bouvrie. Er moet een 'merk-waardige toetssteen' komen waarmee alle shops met hun merken, assortiment en medewerkers worden geëvalueerd. Dragen zij bij aan de gewenste V&D beleving? Bruisen zij van de nieuwe ideeën, denken zij out-of-the-box en zetten zij de klant centraal? Je wordt uiteraard niet zomaar onderdeel van hèt ideeënhuis van Nederland. Uiteraard zal dat een lange adem vergen. De vraag is of de patiënt daarvoor nog voldoende lucht heeft of krijgt.

Volg en lees meer over:

Reacties (0)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens