Kijk uit voor Big Brother Achmea
© ANP

Kijk uit voor Big Brother Achmea

Gegevens delen met Achmea in ruil voor premiekorting? Pas op, schrijven Dhirradj Mangroe en Joost van de Poel. 'Onze privacy is veel meer waard dan een korting, het is een recht en wij moeten dat recht nooit opgeven.'

Door korting te geven op de premie, in ruil voor het delen van gegevens, biedt Achmea een trade-off (Financieel Dagblad, NRC). Je zou kunnen zeggen dat dit een inbreuk is op de privacy van klanten. Echter, Achmea deelt deze mening niet: 'voor wat hoort wat'. Met andere woorden: u de korting, wij uw privé-gegevens.

Het FD berichtte over het plan van Achmea om kastjes in zowel het huis als de auto van de klant te installeren om het wonen veiliger te maken en het rijgedrag te kunnen monitoren/verbeteren. Het idee is dat op het moment dat de klant daadwerkelijk gebruik maakt van deze data, het risico op defecten bij de klant verlaagd zal worden. Dit verlaagde risico zal Achmea dan meer zekerheid bieden. Het probleem van 'adverse selection', dus dat de klant informatie achterhoudt voor Achmea, wordt met dit voorstel geëlimineerd.

Achmea kan ook de 'moral hazard', dus dat klanten zich anders gaan gedragen nadat het contract afgesloten is, controleren. Achmea kijkt namelijk over hun schouders mee.

Kosten besparen

Het kastje in huis zal functioneren op basis van een systeem in samenwerking met Google, dat werkt aan een 'slimme thermostaat'. De verzamelde gegevens zullen in principe eigendom van de klant blijven. Wel krijgt de klant het aanbod de data te delen tegen een premieverlaging. Een tweede voordeel voor Achmea zit hem in de bovenbeschreven situatie dat de klant zich in grotere mate bindt aan de provider. Hoe meer diensten de klant bij één leverancier afneemt, hoe groter de overstapkosten voor de klant uiteindelijk zullen zijn.

Hiermee reduceert het bedrijf het aantal uitkeringen en kosten, omdat huidige klanten relatief minder snel zullen overstappen en bovendien kunnen acquisitiekosten worden verminderd. Dit kan de verzekeraar een concurrentievoordeel opleveren (complexiteit en onzekerheid van een transactie worden verminderd). Onderzoek van Radar (2013) naar acquisitiekosten bij verzekeraars heeft aangetoond dat dit een zeer belangrijke kostenpost is.

Privacy

De gegevensverzameling van een parkeer-app heeft ervoor gezorgd dat de belastingdienst inzicht kreeg in gevoelige gegevens met betrekking tot privégebruik van leaseauto's

De voordelen die Achmea hieraan ondervindt wegen niet op tegen het grote goed dat de klant ervoor moet opgeven, namelijk privacy. Het inperken van de privacy geeft financieel voordeel voor klanten, maar is de privacy wel in korting uit te drukken? Het blijft namelijk niet bij deze privacy-korting-overeenkomst, Achmea kan bijvoorbeeld ook bedenken om de waardevolle privégegevens van klanten te verkopen aan marketingbureaus. Meer dan eens halen dergelijke handelingen de media door het grote ongenoegen dat ermee gepaard gaat. Een voorbeeld van een dergelijk negatief effect is het volgende: de gegevensverzameling van een parkeer-app heeft ervoor gezorgd dat de belastingdienst inzicht kreeg in gevoelige gegevens met betrekking tot privégebruik van leaseauto's (Financieel Dagblad, 2015). Bewustzijn bij de klant van de risico's van de gegevensdeling is dus van belang.

Tenslotte de maatschappelijke kant: stel dat andere zorgverzekeraars hun klanten een gelijksoortig aanbod doen, heeft dit invloed op het verschil tussen arm en rijk? Achmea hangt namelijk een prijs aan privacy. Sommige mensen zijn door hun financiële positie wellicht genoodzaakt om aspecten van hun privacy hiervoor op te geven, zonder dit te willen. De vraag die we ons moeten stellen, of een dergelijke situatie wenselijk is? En hoe zullen we beschermd worden tegen cybercriminaliteit? Kan de Nederlandse overheid de gegevens opvragen om ons te controleren? Worden de gegevens niet gedeeld met Amerika aangezien er samen wordt gewerkt met Google?

Kortom: Onze privacy is veel meer waard dan een korting, het is een recht en wij moeten dat recht nooit opgeven. Want wat volgt hierna? Het volgende eindwoord is wellicht van toepassing op Achmea: Privacy - like eating and breathing - is one of life's basic requirement - Katherine Neville.

Volg en lees meer over:

Reacties (7)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens
  • wouterfr -
    Achmea verzekerd niet alleen Uw gezondheid e.d,.maar volgens het nieuws van gisteren participeert Achmea met nog 2 andere Nederlandse verzekeraars ook met aandelen in de wapenindustrie van o.a. clusterbommen. Zouden ze in het midden oosten ook kastjes uitdelen en aan schadeuitkeringen doen, of is dat een beetje domme vraag?
  • Mattias Stein -
    De zorgverzekeringswet. Van Pvda, Vvd. Onder de paraplu van wanbeleid-witwassende organisaties zoals Nza, Acm, Afm. Hoe zal dit de algemene geschiedboeken ingaan?
  • patriotje -
    Weer zo'n bedillerig verhaaltje over privacy. Het is aan mij om de keuze te maken of Achmea mijn gegevens in te laten zien in ruil voor korting en dat moet niet door wetgeving geblokkeerd worden. Mijn hond heeft een chip is de hals zodat die herkenbaar is. Ik zou het prima vinden om ook mensen te chippen. Als je dan een ongeluk krijgt kunnen ze in de ambulance direct zien wie je bent, electronisch patiëntendossier eraan koppelen en je krijgt maximale zorg. Wie dat niet wil ook goed maar ga niet een ander blokkeren.
  • Amadeus Amateurtheoloog -
    Daarom heb ik ook die slimme energiemeter geweigerd. Ze komen steeds meer binnen. En dat alles onder het mom van ons gemak en welzijn. "Dan hoef je niet eenmaal in het jaar die meter af te lezen".
  • Anne-Marie de Jong -
    Hier ligt een rol voor de overheid. Heeft de EU hier nog geen wetgeving voor/tegen? Het is en blijft Big Brother is wathing you. Niet iets waar ik blij mee ben.
  • Herr .Baffo -
    Ik denk er zo langzamerhand maar eens over na of ik niet op een of andere manier zelf een financieel slaatje kan slaan uit de handel die er met MIJN gegevens wordt gedaan. Wat schuift het heren (en een enkele dame)? Kan er niet een wet worden gemaakt die handel in persoonlijke gegevens regelt, die persoonlijke gegevens als een eigendom ziet?
  • Komo Dovaraan -
    Ik geef in verband met ongewenste spam in mijn email inbox niet eens mijn emailadres aan de diverse energieleveranciers. Of een tijdelijke slechts 15 minuten levend adres. Maar mensen die hun hele hebben en houden willen geven aan Google, Facebook etc en hun Zorgverzekeraars moeten dat zeker doen. Dat kleine beetje financiële voordeel nu, betalen ze ( veel? ) later met interest terug. Zolang ik zelf mijn internetkosten betaal, maak ik zelf wel uit wie mij daarop kan bereiken.