Na een crisis doet Lego weer waar het goed in is: bouwstenen maken.
Na een crisis doet Lego weer waar het goed in is: bouwstenen maken. © ANP

Is het tijd voor slow ondernemen?

De kwestie

Een manco van veel ondernemers is dat ze niet te weinig maar te veel ondernemen. Er gaan meer bedrijven naar de knoppen door te veel verandering dan door te weinig.

Het verwijt dat topmanagers het meeste vrezen - net als politici - is gebrek aan ambitie. Ze willen niet op de winkel passen, maar hun stempel drukken op het bedrijf.

Wie verandert toont initiatief, oogst lof en wordt uitgenodigd voor de talkshows op de televisie. 'Iedereen wil de charismatische doener die visionair de koers uitzet en de conservatieve krachten doorbreekt', schrijft de Duitse econoom Holm Friebe in het ook in Nederland verschenen boekje De steenstrategie: de kunst niet te handelen.

Reacties (2)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens
  • menno_rutten -
    De grap is juist dat heel veel van die 'veranderingen' binnen bedrijven en richting de consument helemaal niet zo anders zijn in de praktijk. Het is hetzelfde beestje met een nieuwe naam, een nieuwe poging om een truc uit te halen die onder de oude tenaamstelling niet succesvol meer was. Schijninnovatie
  • frame -
    "Slow ondernemen" bestaat al. Kijk maar naar al die ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf die zich niet laten leiden door winstmaximalisatie, maar vooral de continuiteit van het bedrijf voor ogen houden, inclusief de banen van de medewerkers. Al diegenen die "groots en meeslepend" bezig willen zijn met een bedrijf zijn nooit de eigenaren, maar altijd zetbazen van de aandeelhouders (vaak hedgefunds en anderen die alleen maar in rendement op korte termijn denken).