Emma Johansson in actie tijdens de Omloop Het Nieuwsblad. Foto Cor Vos
Emma Johansson in actie tijdens de Omloop Het Nieuwsblad. Foto Cor Vos © PHOTO NEWS

Het vrouwenwielrennen verdient meer aandacht

Met de Omloop Het Nieuwsblad ging het wielerseizoen officieel van start. Waar waren de beelden van de vrouwenkoers?

Behalve buitencategorie Marianne Vos beschikt Nederland over een arsenaal aan toprensters als Anna van der Breggen en Annemiek van Vleuten

Rijd je in het weekend een rondje over bijvoorbeeld de Utrechtse heuvelrug, dan kom je - veel meer dan een aantal jaren geleden - regelmatig gemengde of uitsluitend vrouwelijke groepjes op de racefiets tegen. Het wielrennen onder vrouwen heeft een vlucht genomen. Dat is ook te zien aan bijvoorbeeld de vele blogs die zich uitsluitend richten op de actieve vrouwelijke fietser, of aan het afgelopen jaar door Nynke de Jong gelanceerde wielertijdschrift Pedala.  

Ook op professioneel niveau staat het vrouwenwielrennen er steeds beter voor. Een toenemend aantal ploegen heeft zowel een mannen- als vrouwenteam (bijvoorbeeld Lotto-Soudal, en Orica), en behalve buitencategorie Marianne Vos beschikt Nederland over een arsenaal aan toprensters als Anna van der Breggen, Annemiek van Vleuten of talent Anouska Kosters.

Er is kortom genoeg talent om prachtige wedstrijden te kunnen verrijden, en een markt die daar naar wil kijken. Het is daarom verbazingwekkend dat er nog steeds nauwelijks tot geen dameskoers in beeld gebracht wordt. Zowel de wedstrijdorganisatoren als de media zouden meer initiatief kunnen tonen om deze situatie te veranderen. Aan het schaatsen zouden ze daarbij een voorbeeld kunnen nemen.

Giro d'Italia

Eventueel kan men de herenversie op een klein scherm mee laten lopen

Enerzijds zou er meer informatie moeten zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een wielertijdschrift openslaat en zoekt naar een overzicht van alle koersen uit 2016, dan vind je eenvoudig wanneer de mannen iets nietszeggends als de ronde van Langkawi rijden, maar niet wanneer de vrouwen de Giro d'Italia (Giro Rosa) rijden. Het staat er vol interviews met mannelijke profs, maar vrouwen tref je er niet aan.

Ook zou de zendtijd omhoog moeten. Meestal worden de laatste honderd kilometer van een mannenkoers integraal uitgezonden, terwijl er in de eerste uren nauwelijks iets gebeurt. Laat een omroep dan liever die tijd gebruiken om de zinderende finale van een vrouwenkoers uit te zenden, zo heb je twee prachtkoersen op één dag.

Eventueel kan men de herenversie op een klein scherm mee laten lopen. Dan weet je zeker dat er daar inderdaad niets gebeurt, dat de heren nog uitgebreid kunnen toiletteren. Het combineren van twee wedstrijden op één dag moet prima kunnen. Ieder jaar opnieuw lukt het immers om Parijs-Nice en de Tirreno-Adriatico gelijktijdig uit te zenden.


Koersorganisaties

Winnares Elisabeth Armitstead kreeg negentien maal zo weinig geld als de winnaar van de Omloop Het Nieuwsblad

Tenslotte is er een rol weggelegd voor koersorganisaties, om mooie vrouwenkoersen te organiseren, en die af te stemmen op de herenkalender, zodat bovenstaande mogelijk is. Verbetering is er in dit opzicht al wel. Op de slotdag van de Tour de France verrijden de vrouwen tegenwoordig op de Champs-Elysées een eendagskoers. Voor een miljoenenpubliek, en jawel, uitgezonden op de televisie.

Maar dan nog, het publiek en de camera's staan er voor de mannen die later die dag arriveren. Een beetje zoals het voorprogramma bij een concert. Daarmee is niet gezegd dat dit soort initiatieven geen grote stap voorwaarts zijn, maar het geeft meer aan hoe schrijnend de situatie voorheen was.

Een verweer zal zijn dat er niet genoeg animo is voor het vrouwenwielrennen. De organisatie van de Omloop het Nieuwsblad droeg bijvoorbeeld ter rechtvaardiging van het feit dat de winnares Elisabeth Armitstead negentien maal zo weinig geld ontving als de winnaar aan, dat het vrouwenwielrennen minder impact heeft. Dat is ook zo, en de kijkcijfers zullen lager zijn. Maar zolang tijdschriften, televisiezenders en organisaties hun nek niet uitsteken om ondanks dat meer aandacht te besteden aan het vrouwenwielrennen, zal die situatie nooit veranderen. 

Martijn Veltkamp is psycholoog en auteur van 'De verborgen motor: over de psychologie van het wielrennen'.

Volg en lees meer over:

Reacties (0)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens