De uitbreiding van Vliegveld Lelystad is in volle gang
De uitbreiding van Vliegveld Lelystad is in volle gang © Raymond Rutting / de Volkskrant

Het is te makkelijk om alleen Schiphol de schuld te geven

Commentaar

De overheid en Schiphol blijken keer op keer niet in staat een goed besluitvormingsproces op te tuigen.

Even leek het erop dat Schiphol een goede manier had gevonden om door te blijven groeien zonder extra overlast te veroorzaken. De luchthaven zou vluchten verhuizen naar Lelystad. In deze dunner bevolkte omgeving zouden zo aanzienlijk minder omwonenden uit hun slaap worden gehouden.

Hans Alders, die al jaren probeert de groei van Schiphol in goede banen te leiden en omwonenden te paaien, was zo verheugd over deze uitweg dat hij waarschuwingen over het volle luchtruim in de wind sloeg. De luchtverkeersleiders weigerden dit probleem op te lossen omdat ze verwikkeld waren in een conflict over hun salaris. De politiek had te lang niets door of wenste niet in te grijpen.

Het is vooral het besluitvormingsproces dat terecht tot veel wantrouwen leidt in de regio

Zo kon het dat deze zomer pas bleek dat het luchtruim zo vol is dat de vliegtuigen van en naar Lelystad lang op een hoogte van 1.800 meter moeten blijven vliegen. Hierdoor is het gebied dat last heeft van de vliegtuigen veel groter dan verwacht. Tot diep in Gelderland en Overijssel zijn de vliegtuigen te horen.

De geluidsoverlast moet niet overdreven worden. Ja, voor wie heel erg van stilte houdt is het vliegtuiggeronk een vervelende inbreuk, maar de overlast is niet te vergelijken met wat de direct omwonenden van Schiphol dagelijks moeten doorstaan.

Dat is in deze echter niet het belangrijkste. Het is vooral het besluitvormingsproces dat terecht tot veel wantrouwen leidt in de regio. Als het over de luchtvaart gaat, blijken de overheid en Schiphol keer op keer niet in staat een transparante procedure op te tuigen, waarbij alle betrokkenen bijtijds eerlijk worden voorgelicht. Hiermee organiseren ze hun eigen tegenstand.

Het is te makkelijk om alleen Schiphol de schuld te geven. De luchthaven gebruikt vooral de ruimte die de overheid biedt. Het is in eerste instantie aan de minister van Verkeer en Waterstaat om haar burgers te beschermen.

Het blijft in dit licht ook moeilijk te accepteren dat een activiteit die zo vervuilend is en zoveel overlast veroorzaakt op geen enkele manier wordt belast. Het nieuwe kabinet heeft aangekondigd dat het een vliegtaks gaat invoeren. Dat is een goed begin.


De problemen rond Schiphol en Lelystad Airport

Wie maakte een einde aan de stilte boven Oost-Nederland?
Ze voelen zich bedonderd, de burgers van Gelderland en Overijssel. Vanaf 2019 krijgen ze dagelijks te maken met het lawaai van laag overkomende vliegtuigen die naar Lelystad Airport gaan. Tot juni wisten ze nog van niks en nu zijn ze slachtoffer van een politiek spel.

Dit is hoe Schiphol de hinder omlaag rekent

Burgers kunnen klagen wat ze willen, uit amper te volgen becijferingen van Schiphol zelf blijkt steeds dat de hinder juist spectaculair afneemt. Daar is een term voor: 'geSchiphold worden'. (+)

Schiphol: het succes en de schade
Van een grasveld met een paar loodsen in 1916 tot 58 miljoen passagiers per jaar. Scroll mee door een eeuw onstuitbare én omstreden groei van Schiphol.

Actiegroep: geluidshinder Vliegveld Lelystad strekt zich uit over groter gebied dan berekend
In het rapport voor de aanleg van het vliegveld zijn ernstige rekenfouten gemaakt.