Gun iedereen een elektrische auto
© Joost van den Broek / de Volkskrant

Gun iedereen een elektrische auto

Als de overheid de markt krachtig op gang brengt, zal elektrisch rijden binnen afzienbare tijd niet alleen stiller en schoner maar ook goedkoper zijn.

De Tweede Kamer bespreekt deze week de autobelastingen tot en met 2021. Wij roepen de Kamerleden op bij elektrisch rijden eindelijk aandacht te geven aan de consument, in het bijzonder aan de tweedehandsmarkt. Dan wordt elektrisch rijden voor iedereen betaalbaar.

Tot nu toe heeft de overheid elektrisch rijden vooral aantrekkelijk gemaakt voor de zakelijke rijder. Dat deed zij met belastingvoordelen en een lagere bijtelling. De gewone consument werd nauwelijks gestimuleerd (behalve via de voor iedereen geldende korting op BPM en wegenbelasting). Dat terwijl juist de consument vaak kortere afstanden rijdt en maximaal elektrisch zal rijden omdat dit direct merkbaar is in de portemonnee. Alle onderzoek tot nu toe wijst erop dat een consument beter gebruik zal maken van een plug-inhybride als een Ampera of Outlander dan een leaserijder.

Tweedehands

Vooral de tweedehandsmarkt is daarbij interessant. Vanaf 2017 komen grote hoeveelheden elektrische auto's uit de lease op de tweedehandsmarkt, die zonder aanvullend beleid naar het buitenland dreigen te verdwijnen, omdat zij daar kunnen rekenen op aanschafsubsidies en goedkopere elektriciteit. Dat is extra jammer omdat het stimuleren van een tweedehandsauto juist minder kost. De dure batterijen zijn namelijk al grotendeels afgeschreven terwijl de voordelen van superzuinig rijden gelijk blijven. Dit kwam onlangs ook naar voren in een onderzoek van de ANWB.

Daarom pleiten wij voor een aankoopsubsidie op elektrische auto's, zowel nieuw als tweedehands. Hiermee wordt de elektrische auto ook toegankelijk voor mensen met een kleinere beurs. Gedacht kan worden aan de afschaffing van de btw-heffing of aan een aankoopsubsidie van circa 5.000 euro, zoals die wordt voorgesteld in de petitie van Natuur & Milieu. Die kan dan de komende jaren naar nul worden afgebouwd. Noorwegen, de Verenigde Staten, Frankrijk en Engeland passen de aankoopsubsidie al met succes toe en ook Duitsland heeft plannen in deze richting.

Batterijen

Een elektrische auto gebruikt minder dan de helft van de energie van de zuinigste diesel en is daardoor per kilometer veel goedkoper

Nederland is een goed gidsland omdat onze automobilisten openstaan voor nieuwe ontwikkelingen die de kosten per gereden kilometer reduceren. Elektrisch rijden vormt verder een belangrijke impuls voor de werkgelegenheid en ontwikkelt zich tot een exportindustrie. Zo heeft Elaad een wereldstandaard voor laadpalen neergezet, is EVbox wereldwijd marktleider in oplaadpunten, heeft Tesla zijn Europese hoofdkantoor in Nederland geplaatst, realiseert de Nederlandse start-up Proov oplaadsystemen voor de elektrische bussen in Londen en Glasgow en plaatsen de Nederlandse bedrijven Allego en The New Motion oplaadpalen in Berlijn.

Voordat mensen zeggen dat het stimuleren van elektrisch rijden te duur is, willen wij erop wijzen dat de stimulering slechts tijdelijk is en dat het straks juist geld oplevert. Een elektrische auto gebruikt minder dan de helft van de energie van de zuinigste diesel en is daardoor per kilometer veel goedkoper, zelfs al is de belasting op elektriciteit erg hoog. Wist u bijvoorbeeld dat de energiebelasting voor thuisladers en publieke laadpalen wel 200 procent is? Dat is raar genoeg aanzienlijk hoger dan de accijns op benzine (138 procent) en diesel (84 procent).

De reden dat elektrisch rijden nog gestimuleerd moet worden zit hem in de nog te hoge prijs van batterijen. Maar sinds de uitvinding van lithiumbatterijen voor mobiele telefoons en laptops is hun prijs-prestatieverhouding spectaculair verbeterd en die ontwikkeling zet de komende jaren door. Als de markt krachtig op gang gebracht wordt, zal elektrisch rijden binnen afzienbare tijd niet alleen stiller en schoner maar ook goedkoper zijn en is stimulering niet meer nodig. Tot die tijd doet de overheid er goed aan de consument en tweedehandsmarkt niet te vergeten.

Volg en lees meer over:

Reacties (12)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens
  • Gerrit Rietberg -
    Inderdaad tweede hands kopen. Ik kocht vorig jaar Citroen Zero voor € 13000.-- van leasemaatschappij, 6000 km op de teller, niet van nieuw te onderschijden. Electriciteitsverbruik 4 cent per km, geen wegenbelasting. Je moet je rit goed plannen, waarbij een navigatiesysteem onmisbaar is. Ik heb, bij langere ritten maar een probleem : de onbetrouwbaarheid van de info over de laadpalen. Het rijdt als een zonnetje ! Quax
  • baron von habenichts -
    Elektrische auto's zijn voor de gewone man onbetaalbaar. Straks komen dus de afgeragde auto's van leasebedrijven op de tweede hands markt. De koper heeft dan kans dat op korte termijn de peperdure accu vervangen moet worden. Bovendien zijn deze auto's niet geschikt om mee op vakantie te gaan, 2 uur rijden , 3 uur opladen. Zo doe je er een paar dagen over om naar je bestemming te komen
  • Gerard McEk -
    Een prima artikel van de Volkskrant met goed doordachte argumenten. Ik hoop dat ook politici dit gelezen hebben en in staat zijn de argumenten op waarde te schatten. Door stimulering van elektrisch rijden werken we allemaal mee aan een beter milieu door een lagere uitstoot van CO2. Ga elektrisch voor we verzuipen!
  • ChielD -
    Het enige wat voor mij belangrijk is, is niet de korte afstand maar juist de lange. Kan ik met een electrische auto tot Duitsland rijden? Volgens mij niet, dus blijf ik lekker in mijn redelijk zuinige benzine auto rijden totdat het wel zo is. Daarna komt voor mij pas het belang van opladen aan een stopcontact (oftewel een electriciteitcentrale, waar komt die energie vandaan?) aan de beurt. Zolang ik niet een bereik van minstens 300 - 400km heb ga ik niet over op deze hetze. Kom met betere oplossingen dan opladen.
  • Sinistrophilio -
    Elektrisch autorijden wordt pas interessant voor mij als het echt een auto met een stekker wordt. Eentje, die je gewoon kan opladen aan het lichtnet zonder dure kastjes of oplaadpalen. Handig als je na een lange rit voor familiebezoek even je auto op kan laden bij je broer of zus voor de terugrit.
  • toby3 -
    Elektrisch rijden heeft alleen maar voordelen , behalve dat het goekoper wordt. Elektrisch rijden zal net zo duur worden als brandstof auto,s , doordat de regering dan miljarden aan inkomsten uit de verkoop van benzine, diesel aczijns en belasting gaat mis lopen.
  • FilipS -
    Als de tweedehands- markt zo belangrijk wordt, is het jammer dat de auteurs niet wat meer aandacht schenken aan de life-cycle van batterij-auto's.
  • Jahanjelle Iedema -
    de overheid lijkt haast andere belangen na te streven dan wij,het volk!
  • theo joubert -
    Het is nogal makkelijk om te zeggen dat elektrisch rijden goedkoper moet worden. Als dat betekent dat de buurman de kosten betaalt. Zolang de elektrische auto niet op eigen kracht goedkoper kan worden is het geen goed alternatief voor auto's op brandstof.
  • carolus magnus -
    Natuurlijk betalen Nederlandse automobilisten graag minder per gereden kilometer, dat wil nog niet zeggen dat ze electrisch gaan rijden. De Nederlandse automobilist en met hem vele anderen kiezen voor vervoer dat de meeste utiliteit biedt tegen de laagste kosten, ook al zou dat rijden op steenkolen zijn (wat electrisch rijden meestal ook is). Daarnaast: als electrisch rijden zoveel goedkoper is en nog goedkoper wordt als de auteurs stellen, is geen subsidie nodig. Maar wellicht kloppen hun redeneringen niet helemaal en is subsidie nodig om de gaten te dichten.