Groningen heeft nu nog minder inspraak in bevingsschade
© Nederlandse Freelancers

Groningen heeft nu nog minder inspraak in bevingsschade

Groningen

De Crisis- en Herstelwet geeft Groningers minder zeggenschap over de aanpak van de bevingsschade.

Minister Kamp staat niet bekend om zijn grappen, dus ik heb niet gelachen toen we op 1 april in de Staatscourant konden lezen dat de Crisis- en Herstelwet (CHW) zo was gewijzigd dat het hele Groningse aardbevingsgebied eronder valt.

De Crisis- en Herstelwet had als doel om tijdens een zware economische crisis tijdelijk infra-projecten sneller uit te voeren en daarmee banen te creëren. Minder papieren rompslomp, even wat minder aandacht voor het milieu, minder mogelijkheden om naar de rechter te stappen en snel meer banen. Dat was de gedachte achter de CHW.

Nu wordt deze wet gebruikt om een hele provincie onder curatele te stellen. Een provincie die al meer lasten dan lusten heeft van het energiebeleid van de Rijksoverheid.

Veiligheidsrisico

Ik noemde het eerder een ramp in slow motion die zich nog aan het voltrekken is

Sinds augustus 2012 is het eindelijk iedereen duidelijk dat de gaswinning in Groningen zorgt voor een serieus veiligheidsrisico met grote gevolgen voor de mensen die er wonen. Ik noemde het eerder een ramp in slow motion die zich nog aan het voltrekken is.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid schreef een snoeihard rapport over de gaswinning. Zij concludeerde dat de veiligheid van Groningers decennia lang ondergeschikt was aan de inkomsten voor de staat, Shell en Exxon uit de gaswinning. De Onderzoeksraad heeft vijf aanbevelingen gedaan voor een veiligere gaswinning.

Een van de aanbevelingen is dat de besluitvorming rond de gaswinning fundamenteel op de schop moet. De provincie en de gemeenten staan als lokale volksvertegenwoordigers het dichtst bij de burger en moeten systematisch betrokken worden bij die besluitvorming. Ook zei de Onderzoeksraad dat om het vertrouwen van de Groningers terug te winnen het kabinet en de verantwoordelijke bedrijven, de NAM, Shell en Exxon, hun fouten moeten erkennen. Verder moet er vanaf nu eerlijk en transparant gecommuniceerd worden met de Groningers. Minister Kamp zei dat hij alle aanbevelingen ging overnemen.

Tot zover de theorie.

Dijkversterking

Van duidelijke en transparante communicatie richting de Groningers was hier bepaald geen sprake

De dag dat de Tweede Kamer met zomervakantie ging in 2014 plofte er een wijziging op de CHW in mijn mailbox. Het leek te gaan om het versterken van de dijk bij de Eemshaven; daar waar een groot chemiecomplex naast een haven in het aardbevingsgebied ligt. Een dijkdoorbraak als gevolg van een aardbeving is wel het laatste dat Groningen nodig heeft. Dus hoewel het oneigenlijk gebruik van de wet is, leek mij die dijkversterking belangrijk. Pas op 1 april 2015 werd duidelijk dat deze wijziging verder aangepast was en bovendien op 18 maart al in werking was getreden.

Van duidelijke en transparante communicatie richting de Groningers was hier bepaald geen sprake. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel wethouders, burgemeesters of leden van Provinciale Staten beseffen wat die wijzigingen van de CHW echt zullen gaan inhouden.

Die zijn namelijk niet mis: alle maatregelen in het aardbevingsgebied, die volgens het Rijk maatregelen zijn die de veiligheid in het aardbevingsgebied vergroten óf die zorgen voor waardevermeerdering, vallen vanaf nu onder de Crisis- en Herstelwet. Ook de aanleg, uitbreiding of wijziging van kabels, leidingen en pijpleidingen.

Minder rechten

Het is om je rot te schamen

Dan mogen gemeentes en de provincie niet meer naar de rechter hierover, kunnen milieubelangen makkelijker omzeild worden, kan er eenvoudiger worden onteigend, kunnen bestemmingsplannen makkelijker worden veranderd en wordt er makkelijker omgesprongen met de beschermde status van monumenten en beschermde dorpsgezichten, waarmee ook het slopen van monumenten makkelijker wordt.

Terwijl de onderzoeksraad aanbeveelt de Groningers méér zeggenschap te geven, voert het kabinet een maatregel in die voor het omgekeerde zorgt.

Het is om je rot te schamen. De Groningers hebben bij de rechter moeten afdwingen dat de gaskraan in Loppersum, het zwaarst getroffen gebied, dicht gaat. Maar nog steeds zijn zij een stuk minder veilig in hun eigen huizen dan alle andere Nederlanders. Nu hebben ze ook nog eens minder rechten dan de rest van Nederland.

Volg en lees meer over:

Reacties (0)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens