Een Ikea-vestiging in Moskou. Ikea schrapte in 2013 in de Russische uitgave van het eigen blad een artikel over een lesbisch stel met een kind, vanwege de Russische anti-homowet.
Een Ikea-vestiging in Moskou. Ikea schrapte in 2013 in de Russische uitgave van het eigen blad een artikel over een lesbisch stel met een kind, vanwege de Russische anti-homowet. © EPA

Bij terugtrekkende adverteerders druipt de boter van het hoofd

Column Jean-pierre Geelen

Na ophef afgelopen week trekken adverteerders zich terug van website Geenstijl. Een béétje hypocriet is dat wel.

Zo, dat was nog eens huilie huilie, die ellenlange rant van 'Van Rossem' (gesjeesd politicus Bart Nijman) op Geenstijl deze week. Dan heeft de (re)actie van (onder anderen) NRC-columnist Rosanne Hertzberger jegens de adverteerders op het 'seksistische' Geenstijl en het broertje Dumpert dus doel getroffen. Logisch: wie adverteerders wegrooft, treft een medium midscheeps.

Adverteerders die zich schielijk terugtrekken van het (voormalige) 'shockblog', dat is niet voor het eerst. Wie kent Joost Ravoo nog? De 'Communicatieman van het jaar 2004', destijds werkzaam bij de NS, riep in 2006 adverteerders op niet meer op Geenstijl te adverteren en pleitte voor een 'gedragscode' in die branche.