NTR-directeur Römer: 'De Publieke Omroep is het waard om door de overheid beschermd te worden'
© Wim Kluvers

NTR-directeur Römer: 'De Publieke Omroep is het waard om door de overheid beschermd te worden'

Opinie

Het is de vraag of de Publieke Omroep na de dreigende bezuiniging nog in staat is zijn huidige kwaliteitsniveau vol te houden, stelt NTR-directeur Paul Römer.

Ik heb getwijfeld of ik deze brief zou schrijven. Als omroepdirecteur ben ik natuurlijk bij voorbaat verdacht als ik het opneem voor de Publieke Omroep. Maar mijn zorgen gaan het eigenbelang ver voorbij. Ik ben bezorgd over de toekomst van de Publieke Omroep.

Minister Slob heeft vorige week maandag tijdens de Tweede Kamer- discussie over de mediabegroting een nieuwe korting op het budget van maar liefst 62 miljoen aangekondigd. De Ster-inkomsten vallen namelijk tegen en de overheid is niet van plan dit structureel te compenseren. Maar is dat redelijk?

De Publieke Omroep is het waard om door de overheid beschermd te worden tegen dit onheil van buiten

Wat doet de Publieke Omroep eigenlijk fout, dat zij keer op keer zo wordt aangepakt? Na jaren van bezuinigingen is er weer ruimte voor groei in Nederland, maar niet bij de NPO, daar moet nog meer geld vanaf.

Dat de Ster-inkomsten teruglopen ligt niet aan de kwaliteit van de programma's. Ons marktaandeel is heel hoog. Die terugloop is een consequentie van een wereldwijde ontwikkeling, het is onheil van buiten. De Publieke Omroep is het waard om door de overheid beschermd te worden tegen dit onheil van buiten. Passief aan de kant staan, wel roepen dat de omroep belangrijk is maar daar geen daden tegenoverstellen, is volstrekt onvoldoende.

Ondanks wat sommigen u willen laten geloven, functioneert de Publieke Omroep goed. U kijkt en luistert massaal naar onze programma's, bovendien waardeert u die ook nog eens heel hoog. In het digitale domein is er geen Nederlands mediabedrijf dat ons naar de kroon kan steken.

In deze krant werd de Publieke Omroep onlangs nog verweten zich te veel te manifesteren op digitale platforms, op zoek naar adverteerders. Dat raakt kant noch wal.

De reden dat de Publieke Omroep ook aanwezig is in het digitale domein heeft niets te maken met adverteerders, maar alles met de gebruikers. De Publieke Omroep heeft nu eenmaal de opdracht zijn producten onder de aandacht van de burger te brengen. Die burger beweegt zich meer en meer in het digitale domein en het is dus logisch dat de omroep volgt. De omroep uitsluiten van de digitale wereld staat gelijk aan het op termijn opheffen van diezelfde omroep.

Er wordt bovendien nauwelijks geld verdiend op internet. Men spreekt van enige miljoenen. Dat staat in geen verhouding tot de kosten en al helemaal niet in verhouding tot de honderden miljoenen die Google en Facebook jaarlijks uit de Nederlandse markt trekken. De echte concurrent om de digitale reclamegelden komt niet uit Nederland, die komt uit Amerika.

Het is maar zeer de vraag of wij na de dreigende bezuiniging nog in staat zijn het huidige kwaliteitsniveau vol te houden

De NPO is een van de goedkoopste Publieke Omroepen van Europa, u krijgt dus waar voor uw geld. Tijdens de kabinetten Rutte I en Rutte II heeft de omroep 250 miljoen euro, een derde van het budget, moeten bezuinigen en nog levert hij eerdergenoemde kwaliteit. Dat is een prestatie van formaat.

De aangekondigde korting van nog eens 62 miljoen euro is niet alleen onbegrijpelijk, maar ook onverstandig. De Publieke Omroep vervult een belangrijke rol in de maatschappij. Hij geeft betrouwbare informatie, legt verbindingen tussen de verschillende groeperingen in Nederland, draagt bij aan de kennissamenleving en biedt ook nog eens ontspanning. Dit alles tezamen helpt de democratische kennissamenleving op peil te houden. Het is maar zeer de vraag of wij na de dreigende bezuiniging nog in staat zijn het huidige kwaliteitsniveau vol te houden.

Is de Publieke Omroep dan reddeloos verloren? Nee, dat wil ik niet geloven. Als ons publiek zich realiseert dat het dreigt kwijt te raken wat het zo waardeert, namelijk de rijkdom en kwaliteit van het programmapakket, ja, dan zou ik hopen dat het publiek van zich laat horen. En dan maar kijken of de politiek goed luistert.

Paul Römer is algemeen directeur van de NTR.