Mannen bezoeken een salafistische bijeenkomst in Yemen.
Mannen bezoeken een salafistische bijeenkomst in Yemen. © EPA

'Het gevaar van godsdienst is dat vroomheid kan leiden tot agressie'

Geachte redactie

De ingezonden lezersbrieven van dinsdag 2 januari 2018.

Brief van de dag: vroomheid kan tot agressie leiden

Salafisme als vroomheid, zo schilderde burgemeester Aboutaleb ons dat kort gezegd voor. En ja: gelijk wordt er gesproken van durf. Maar dit is nu precies het gevaar van de godsdienst, want vroomheid kan leiden tot agressie. We weten het van het christendom, maar dat gevaar is geringer geworden omdat het christendom op z'n retour is.

Maar bij de islam is het actueel en levensgroot: soennieten en sjiieten onderling, en naar buiten toe gericht op het Westen. Strijd tegen het vrije denken, onderdrukking van minderheden noem het maar op. Theocratieën zoals Iran of stilzwijgende overeenkomsten tussen geestelijke en wereldlijke machten zoals in Saoedi-Arabië. Hier asiel aanvragen en vervolgens de ruiten ingooien bij een willekeurig Israëlisch restaurant. Kristallnacht? De fictie van het geloof als maat voor denken en doen?

De culturele omslag van (eigenlijk pas) de laatste tientallen jaren heeft ons daarvan verlost, op wat biblebeltresten na. Laten we zuinig zijn op die verworvenheid en mensen wantrouwen die geloof tot richtsnoer van hun handelen maken. Leer van de geschiedenis en de actualiteit. We weten waar het toe kan leiden.

Hans 's-Gravezande, Capelle aan den IJssel

Lichte paniek

Sander van Walsum schrijft in zijn mooie artikel over vooroordelen dat hij 'wellicht door een lichte paniek bevangen' zou zijn geraakt als hij geweten had dat dochterlief bij een onbekende 'man met een mediterraan uiterlijk' naar huis gebracht zou worden.

Zelf vader zijnde: ik zou evenzeer licht in paniek geraakt zijn als mijn dochter midden in de nacht in de auto zou zijn ingestapt bij een volslagen vreemde man met Noord-Hollands uiterlijk en dito accent. En dat overigens niet vanwege zijn mogelijke verkeersovertredingen.

Ron van den Berg, Monnickendam

Files

Lezer Aad Overgaag kan leuk rekenen, maar biedt geen oplossing voor de soort files die al jaren in aantal en ernst toenemen, de accidentele files door ongelukken.

Die worden elk uur op de radio gemeld. Als je erin gevangen zit - soms uren - kun je geen kant op. Macro-economisch enorm schadelijk, maar de dader (die geen afstand hield of zat te appen) komt er met een kleine boete vanaf.

Civielrechtelijk is daar geen zaak van te maken. Dat moet het strafrecht dus doen. Ik stel voor om de boete proportioneel te maken aan de duur en lengte van de file achter de daderauto. Bijvoorbeeld 1.000 euro per uur/kilometer file per rijstrook.

Martin Kroon, oud-projectleider rijsnelheden en rijgedrag/instructeur Het Nieuwe Rijden, Leiden

Wieringa en Europa

Tommy Wieringa wil een harde Europese buitengrens omdat deze noodzakelijk zou zijn. Hij toont hiermee in een waanwereld te leven. Europa's grillige grenzen kunnen nooit hermetisch gesloten worden en dat is ook helemaal niet nodig als Europa wat beter naar zijn innerlijk zou kijken.

Het is niet de politieke of federale eenheid die het pretendeert te willen zijn. Het is een los conglomeraat van naties, die elk een eigen agenda nastreven en dat enkel om economische redenen bestaat. Aan ideologie en democratische waarden bewijst het alleen lippendienst, want uiteindelijk is het de ECB, met haar onderdrukkende maatregelen, die de dienst uitmaakt. Een puur kapitalistisch systeem dus.

Wat Europa nodig heeft is een herbezinning op zijn innerlijke waarden, een herformulering van zijn ideologie waarin alle aangesloten landen zich kunnen vinden. Dan pas zal Europa ook innerlijk een hechte gemeenschap kunnen worden die een adequate oplossing zal weten te vinden voor al die verschoppelingen die, om wat voor reden dan ook, langs zijn grenzen binnenstromen.

Chris van Gerwen, Amsterdam

Zondagsmis

Wat een prachtig verhaal van de twee schrijvers, filosofen Stephan en Peter die de zondagsmis bezoeken. Ik ben erdoor geroerd. Meteen kwam boven dat wij bij de H. Mis bij de offerande altijd een tientje neerlegden voor de 'opvoering van de H. Mis', zoals mijn man zei. Lidmaatschap van de kerk is dus niet gratis, wil ik maar zeggen. Wel gelukkig altijd voor iedereen toegankelijk. Ook voor geëxcommuniceerden, zoals ik.

Marianne Brantenaar, Purmerend

Prof. Han Baudet

Terecht wordt (opa) Han Baudet nog eens belicht door Max Pam. In 1980 was hij mijn copromotor; inhoudelijk, stilistisch en compositorisch had mijn proefschrift veel aan hem te danken.

Twee aanvullingen. Een belangrijke wetenschappelijke vrucht van zijn Delftse jaren was de omvangrijke geschiedenis van de TU De lange weg naar de Technische Universiteit Delft (1992).

Maatschappelijk nog belangrijker was zijn toetreding tot het bestuur van het Landelijk Actie-Comité Zuid-Molukken in 1977, mede opgericht door een oud-Wijstergijzelaar. Met zijn Indische achtergrond en academische status vervulde Baudet een belangrijke rol in het kweken van beter begrip tussen de Molukse gemeenschap en de Nederlandse samenleving.

Evert Schoorl, Amsterdam

Driekleur

De driekleur in de Kamer was gespreksstof in 2017. Maar waarom geen duidelijkheid met een vlag van Shell en Unilever ernaast - dan weten we duidelijk wie ons regeert.

Gerard van der Meulen, Leiden