Zwijgend de dampende minestrone weglepelen

De steeneter van Davide Longo (1971) vertoont verdacht veel kenmerken van een thriller, maar wil er 160 pagina’s lang geen worden....

Longo, docent aan de Turijnse creative writing-opleiding van Alessandro Baricco, koos als decor voor zijn boek een afgelegen, bijna-verlaten Italiaans bergdorp op de grens met Frankrijk. Daar vindt Cesare, een norse kerel die na een bewogen leven naar het dorp is teruggekeerd, tijdens een wandeling het lijk van Fausto. Fausto, Cesares petekind, was net als Cesare vroeger, passeur, smokkelaar van goederen en mensen.

De commissaris, een ‘vreemdeling’ in het dorp, die de zaak moet zien op te lossen, stuit voornamelijk op stilzwijgen bij de bewoners, maar zij en Cesare komen steeds nader tot elkaar, waarna het verhaal als een grillig bergpad een nieuwe wending neemt – met een heel nieuw uitzicht. Wanneer Cesare de klus waar Fausto aan begonnen was wil afmaken en nog één keer met een groep illegalen een gevaarlijke tocht door de bergen onderneemt, ontaardt dat in een drama, waarbij nog een dode valt.

De steeneter moet het niet van de suspense hebben, maar van de sfeer. Longo schildert sombere bergen die de mens zich met al zijn misère nog nietiger laten voelen, met sneeuw bezwangerde luchten en karig ingerichte huizen waar eenzame mannen zwijgend hun dampende minestrone weglepelen.

Zwijgen – het gebeurt in De steeneter nadrukkelijk. Niet zozeer als onvermogen tot communicatie, dan wel als uiting van een verheven vorm van levenswijsheid. Van praten komt immers vaak narigheid.

Bij Longo verwordt al dat veelzeggende zwijgen echter tot een trucje, net als de sigaretten die Cesare voortdurend opsteekt.

Je kijkt naar een imposant berglandschap, maar de schrale wind op je huid, die voel je niet.

Edwin Krijgsman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.