Zwijgen is zilver, spreken is goud

'Wij zijn een hoogwaardig merk, dus het is goed!' Zo antwoordde kledingmerk Hugo Boss de Consumentenbond, die informeerde of broeken en overhemden wel verantwoord worden gemaakt....

De Consumentenbond heeft een offensief geopend inzake maatschappelijk ondernemerschap. In december produceerde de bond al een compleet wetsvoorstel, de Wet openbaarheid van productie en ketens. Deze week nagelde de bond bedrijven die niet op vragen reageren, publiekelijk aan de schandpaal, via de 'lijst zwijgzame bedrijven'.

'Consumenten moeten vragen kunnen stellen bij het bedrijf waar ze producten kopen', zegt Felix Cohen, directeur van de Consumentenbond. 'Ook vragen over werkomstandigheden bij de productie, dierenleed, milieu-effecten en gezondheidsrisico's.'

De Consumentenbond stak, namens de consument, de maatschappelijke thermometer inmiddels in de sectoren kleding, hout, mobiele telefoons en vlees. Supermarkten werd gevraagd naar het gemiddelde vloeroppervlak dat hun scharrelkippen ter beschikking hebben. En of er een keten-calamiteitenplan bestaat, mocht er weer een ramp à la de dioxine-kippen ontstaan.

Van de vleeswarenleveranciers kwam supermarkt Dirk van den Broek terecht op de lijst van zwijgzame bedrijven. Dirk zei niet te weten waar de bond het over heeft. Dat verbaast Cohen hogelijk. ' We hebben ze de vragenlijst toegestuurd, en later nogmaals gefaxt en gebeld. Misschien moeten ze intern eens wat meer gaan communiceren.'

Consumenten kunnen de campagne ondersteunen met informatie-aanvragen per e-mail, waarvan de bond een voorbeeld op de website heeft staan. Is dit niet erg Amnesty International-achtig? 'Zo hadden we er nog niet naar gekeken. Maar Amnesty is natuurlijk een succesvolle actiegroep', aldus Cohen.

Op de zwijgzame lijst staan nu tien bedrijven. Kledingketen Miss Etam suste gemakkelijk: 'We produceren binnen Europa, dus het is goed'. V & D en M & S Mode verwezen naar moederbedrijf Vendex KBB. Cohen: 'Dat werkt natuurlijk niet. Je kunt een consument niet van het kastje naar de muur sturen'. Vendex KBB is het daar overigens roerend mee eens - 'Gedetailleerde vragen over de bedrijfsvoering beantwoorden wij niet voor onze dochters', meldde het de bond.

Modebedrijven Mexx en H & M antwoordden niet, omdat de vragenlijst niet in het Engels was. Cohen: 'Wel winst willen maken in Nederland, maar niet de klanten in hun moedertaal te woord staan. Dat is niet zo netjes'.

Een zwarte lijst maken is misschien ook niet zo netjes, maar wel effectief. Telefoon-aanbieder Motorola en H & M hebben de Consumentenbond inmiddels laten weten alsnog antwoord te zullen geven op de vragenlijst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.