Zwierige Noortman biedt aan de top

In de wereld van het grote kunstgeld zijn maar weinig Nederlandse handelaren die kunnen meebieden. Een van hen is Robert Noortman, de handelaar die vrijdag zijn tweede Rembrandt in zes weken kocht....

De man met het finale bod vrijdag bij veilinghuis Christie's in New York deed pas als laatste zijn mond open. De prijs voor Rembrandts Portret van een heer in een roden wambuis (1633), was al opgelopen tot 11 miljoen dollar toen de Maastrichtse kunsthandelaar Rob(ert) Noortman voor het eerst de aandacht van de veilingmeester vroeg. Zijn eerste bod was meteen het laatste. Voor 11,5 miljoen dollar (13 miljoen inclusief opgelden) is het portret van hem.

Dat was de tweede Rembrandt die Noortman in zes weken tijd kocht. Voor Portret van een dame van 62 jaar (1632) betaalde hij in december in Londen 71 miljoen gulden, het op-één-na hoogste bedrag dat ooit voor een oude meester is geboden op de veiling.

En in diezelfde week waarin hij in New York Rembrandts man in rode wambuis kocht, schafte hij zich ook een tekening van Dégas (455 duizend dollar), aan, een set van twaalf tekeningen van Hans Bol voor 1,8 miljoen dollar, en nog wat kleiner spul, waaronder een tekening van Paulus Potter.

Bovendien haakte hij pas op het allerlaatste moment af bij de koop van een tekening van Albert Cuyp, Gezicht op Dordrecht voor 2,8 miljoen dollar, een astronomisch bedrag voor een tekening van een Nederlandse kunstenaar.

Robert Noortman (54) is, misschien samen de in Parijs gevestigde handelaar Bob Haboldt, de enige Nederlander die op de top van de kunstmarkt kan opereren. Hij drijft zijn kunsthandel sinds 1969 en is een kleurrijke figuur. Hij draagt een hoed (borsalino), rookt Cubaanse sigaren (montecristo) en vliegt (Cessna) heel Europa door met zijn schilderijen onder de arm. Noortman bestuurt het vliegtuig zelf.

De kunsthandelaar - die vroeger ook zaken in Londen en New York had - beschikt over een groot netwerk van tipgevers, van taxichauffeurs tot notarissen. Zo hoort hij vroeg of er iets uit particuliere collecties op de markt lijkt te komen.

'Als het slecht gaat met een Engelse Lord, belt de butler naar Maastricht', zei hij in 1997 tegen het blad Quote dat met hem door Europa vloog.

Maar hoe groot de firma Noortman ook is, de 71 miljoen die hij voor Rembrandts Portret van een dame van 62 jaar betaalde, is ook voor zijn begrippen een enorm bedrag. Hij financiert dat schilderij niet alleen, maar samen met een collega-kunsthandelaar. Noortman maakt zich niet zo veel zorgen of hij ermee blijft zitten. 'Het allermooiste vroege portret van Rembrandt', zei hij in december, vlak na de koop 'Je kunt goed zien dat het met tederheid is geschilderd.' Noortman wil het in maart laten zien op de TEFAF, een grote kunstbeurs in Maastricht.

Op de veiling van vrijdag in New York hield Noortman zich lang op de vlakte toen de Rembrandt als lot 81 onder de hamer kwam.

Eerst bood in de zaal de Parijse kunsthandel Bernheim Jeune samen met de Londens handelaar Johnny van Haeften (de enige man die met zijn wenkbrauwen kan bieden) op tegen een onbekende partij aan de telefoon. De zaal stopte met bieden bij 10,5 miljoen dollar, de onbekende aan telefoon ging naar 11 miljoen. Toen pas stak Noortman voor het eerst zijn hand op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden