Zwierige barokvoorstelling

Choreograaf Ed Wubbe is op zijn best in deze fraaie choreografie op vioolconcerten van Vivaldi. De barok is duidelijk zijn lievelingsperiode

.


Er zitten secreten tussen, dat zie je zo. Hoe decoratief ze ook zijn uitgedost met sierlijke rokken, waaierend over hun brede heupkorven en een verleidelijke split in het midden, tussen de regels lees je minder fraaie bedoelingen. Zo delen ze nuffig luchtzoenen uit op wangen, en veinzen ze aandacht en interesse terwijl hun wegwimpelende handjes verveling en vernedering uitdrukken.


Choreograaf Ed Wubbe heeft in zijn zwierige barokvoorstelling Pearl de dubbelhartigheid van deze hooggeplaatste vrouwen - hofdames en markiezinnen - intrigerend aangezet met een reeks dubbelzinnige bewegingen. Soms worden de vrouwen stijfjes ten dans gevraagd voor een onkreukbaar ogend duet. Maar achter hun rug zetten ze snel een vriendin aan tot koket verraad of extatisch gekir. De mannen dansen iets minder ambigu maar leveren ook hun aandeel in de intriges.


Spin in het web is Maya Roest, met een grijze lok tussen haar krullen. Vertolkt zij Marquise de Merteuil, het beroemde valse karakter uit Les Liaisons Dangereuses? En is Ralitzu Malehounova de kuise en onversierbare Madame de Tourvel, die uiteindelijk voor de bijl gaat (in een aangrijpende slotsolo)? Dan sluipen tussen de mannen ook Graaf de Valmont rond en ridder Dancency (Mischa van Leeuwen en Loïc Perela).


Wie bekend is met boek of film Les Liaisons Dangereuses, over het verval van decadentie, zal zeker karakters herkennen in het twintigkoppig ensemble van Scapino Ballet Rotterdam, ook al is er geen letterlijk verhaal. Zonder concrete verwijzingen oogt Pearl als een filmische voorstelling over een hof dat op zijn laatste benen loopt. De koning is een kirrend kind, de hovelingen verstieren de opgelegde orde.


Het decor van Pearl is opvallend sober: geen glimmende parels en stralende kroonluchters. Wel een brokaten achterwand waarachter een lelijk hek opduikt (symbool voor het wanstaltig skelet dat onder de hoffelijke etiketten schuilgaat). Ook onder de barokke jurken komen stilletjes doorzichtige gewaden tevoorschijn: langzaam krijgen we een kijkje op de daadwerkelijke omgang onder al deze rijkdom. Die is vuil en vilein.


Wubbe is op zijn best in deze fraaie choreografie op vioolconcerten van Vivaldi (en af en toe een luitsolo van Robert De Visée). De barok is duidelijk zijn lievelingsperiode; eerder maakte hij de succesvolle barokklassiekers Perfect Skin, Rameau en Nisi Dominus. De livebegeleiding van het voortreffelijk spelende Combattimento Consort onder leiding van Jan Willem de Vriend is bovendien de echte parel van Pearl: de scherpe aanzetten en alerte accenten van de Consort-musici blazen adem door Vivaldi's vioolconcerten en lijken alle rokken op te tillen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden