Zweeftrein

Laten we hopen dat de juichende heren van de genoemde consortia (en van de Thyssen-groep, weliswaar niet genoemd maar de werkelijke motor achter dit project) vooral niet hun zin krijgen....

Twee argumenten tegen deze snelle zweeftrein worden wijselijk niet genoemd: het onding maakt een fluitende herrie; het betonnen viaduct is een gigantische aantasting van het landschap. Wie zich van deze feiten wil overtuigen make een tochtje naar het Linger Land, vlak over de grens bij Emmen/Coevorden: daar ligt het proefproject van deze magneetbaan. Ook kan men zich de betonnen metroviaducten in Rotterdam-Zuid en in de Amsterdamse Bijlmer, maar dan over honderden kilometers door de Randstad en dwars door Flevoland en de Noordoostpolder proberen voor te stellen.

De Thyssen-groep probeert reeds jarenlang de Bundestag 'om' te krijgen voor een traject Berlijn-Hamburg, maar gelukkig zijn daar een flink aantal afgevaardigden beducht voor bovengenoemde negatieve aspecten.

PURMEREND R. de Laat

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.