Zweeds keurmerk voor 'vrouwvriendelijke' film

AMSTERDAM - Zweden zet een volgende stap naar de gelijke behandeling van man en vrouw. Met instemming van het Zweedse Film Instituut deelt een aantal bioscopen voortaan een 'A' uit aan films waarin een gesprek voorkomt tussen twee vrouwen waarvan een man niet het onderwerp is.

De film is dan geslaagd voor de 'Bechdeltest', vernoemd naar de Amerikaanse striptekenaar Alison Bechdel. Zij lanceerde deze test in haar strip Dykes to Watch Out For ('potten om voor op te passen').

Terwijl Bechdel de test vooral humoristisch bedoelde, nemen Zweden hem uiterst serieus. Gewezen wordt op Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat vrouwen in films duidelijk minder rollen krijgen toebedeeld dan mannen. In de honderd bestbezochte Amerikaanse films uit 2011 hadden vrouwen slechts eenderde van alle rollen en 11 procent van de hoofdrollen.

De Bechdeltest moet eraan bijdragen 'meer vrouwelijke verhalen en perspectieven in de bioscoop te krijgen', zei Ellen Tejle tegen persbureau AP. Als directeur van een hippe arthouse-bioscoop in Stockholm doet zij enthousiast mee aan het uitdelen van 'A's voor correcte films. Haar bioscoopbezoekers zien nu 'zelden een vrouwelijke superheld, een vrouwelijke professor of een vrouw die allerlei opwindende uitdagingen op haar pad vindt en die weet te overwinnen'.

Een van de weinige films die wel door de test komt, is The Hunger Games, waarin het vertelperspectief dat van een jonge vrouw is die in barre omstandigheden moet overleven. Geen goedkeurende 'A' is er weggelegd voor films als Pulp Fiction, The Social Network en alle Harry Potter-films, op één na.

Volgens bioscoopdirecteur Tejle hebben haar bezoekers positief gereageerd op de keuring. Een Zweedse kabelzender komt binnenkort met een avondvullende programmering van A-films, waaronder The Iron Lady over Margaret Thatcher.

Zweden loopt al lange tijd voorop in de strijd voor een gelijkwaardige rol van vrouwen in de media. Zo is er een breed gesteunde campagne om meer vrouwelijke experts op televisie te krijgen en deelt de ombudsman reprimandes uit, wanneer tv-advertenties zonder reden schaarsgeklede vrouwen laten zien.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden